Foto Start-Up Nation pe OLX. Ce afaceri "la cheie" poţi cumpăra la Cluj

Start-Up Nation pe OLX. Ce afaceri "la cheie" poţi cumpăra la Cluj
Sell-Up Nation. Zeci de afaceri finanţate de stat prin celebrul program, scoase la vânzare pe internet
Sell-Up Nation. Zeci de afaceri finanţate de stat prin celebrul program, scoase la vânzare pe internet
Proiecte Start-Up Nation, scoase la vânzare, la Cluj/ Ce afaceri sunt vândute şi de ce
Proiecte Start-Up Nation, scoase la vânzare, la Cluj/ Ce afaceri sunt vândute şi de ce
Proiecte Start-Up Nation, scoase la vânzare, la Cluj/ Ce afaceri sunt vândute şi de ce

Multe dintre afacerile din Cluj finanţate în cadrul programul Strat-Up Nation au ajuns să fie scoase la vânzare de beneficiari, care cer chiar şi 20.000 de euro pentru a cesiona părţile sociale ale firmei pe care s-a obţinut finanţarea.

Prin programul guvernamental Start-Up Nation, statul oferă fonduri nerambursabile de maximum 200.000 de lei/proiect. Multe astfel de business-uri sunt însă scoase la vânzare după ce finanţarea a fost aprobată de stat. Site-urile de mică publicitate sunt împânzite şi de anunţuri privind vânzarea unor afaceri pornite la Cluj. 

Firmă de printare 3D - 10.800 de euro

Un tânăr, care a câştigat finanţare pentru un proiect de printare 3D, în ediţia din 2017 a programului Start-Up Nation, îl scoate acum la vânzare la preţul de 10.800 de euro. Echipamentele prevăzute în proiect au fost deja achiziţionate, având o valoare de 36.000 de euro, însă nu au fost utilizate, iar firma nu a avut activitate:

"Proiectul a fost implementat, echipamentele sunt achiziţionate, dar firma nu a avut activitate încă. Echipamentele sunt nişte imprimante SLS, cu care se pot realiza, pe baza designului de pe calculator, obiecte de plastic. Eu îmi doream să fac o afacere de producţie în mică serie, diverse piese de plastic care nu se pot face în fabrici, pentru că vorbim de cantităţi reduse: 50, 100, 200 de bucăţi. Ca şi investiţie este una foarte bună. Dacă în următoarea lună nu găsesc pe cineva să îl gestioneze, o să îl ţin eu, pentru că, şi dacă vând echipamentele după aceea, este o afacere".

Proiecte Start-Up Nation, scoase la vânzare, la Cluj/ Ce afaceri sunt vândute şi de ce

Firma este obligată să ţină doi angajaţi până în noiembrie 2020. Tânărul spune că nu mai are timp să se ocupe de proiect, întrucât a pornit o altă afacere cât timp a aşteptat finanţarea pentru imprimantele 3D:

"Am făcut proiectul în 2017, când nu aveam nicio afacere, în iulie l-am depus şi aveam impresia că prin noiembrie – decembrie încep treaba. Nu a fost aşa, au întârziat fondurile şi la un moment dat chiar se vehicula că nu se mai dau, era o incertitudine imensă în aer şi atunci am început o altă afacere. M-am asociat cu cineva, iar acum avem angajaţi şi funcţionează. Cu toate întârzierile apărute, am avut echipamentele abia în decembrie 2018, iar la ora aceea eu eram implicat până peste cap în cealaltă afacere. Au trecut mai bine de şase luni de când am echipamentele şi stau acolo, abia le-am despachetat", a mai spus acesta.

Proiect pentru echipamente de sonorizare - 5.000 de euro

Un alt beneficiar clujean, care a primit finanţare de 44.000 de euro pentru un proiect de suport interpretare artistică (sonorizare), vinde şi el afacerea. Bărbatul spune că este dispus să negocieze preţul acesteia, începând de la suma de 5.000 de euro:

"Echipamentele nu sunt achiziţionate, dar este semnat contractul, totul este confirmat şi le puteţi achiziţiona când doriţi, iar SRL-ul e activ, fără datorii. Preţul este negociabil, depinde de cât vă permiteţi şi dumneavoastră. S-a alocat suma de 44.000 de euro pentru proiect, iar eu cer 5.000 de euro pe el, dar e negociabil", ne-a transmis clujeanul.

Sell-Up Nation. Zeci de afaceri finanţate de stat prin celebrul program, scoase la vânzare pe internet

În cazul firmei de sonorizare, patronul este obligat să ţină cinci angajaţi timp de trei ani, dintre care este obligatoriu ca doi să fie din categoria "persoane defavorizate".

"Pe proiect sunt trecuţi cinci angajaţi, dar dintre aceştia doi trebuie să fie din categoria defavorizaţi, care îndeplinesc nişte condiţii. Nu sunt aşa de greu de găsit, mai ales dacă ai un prieten pe care să îl treci acolo. Pe foaie se pot face foarte multe. Timp de trei ani trebuie ţinuţi angajaţii şi tot trei ani trebuie să meargă SRL-ul, după care puteţi să vindeţi echipamentul sau să extindeţi firma", a mai spus bărbatul.

Întrebat de ce doreşte să vândă proiectul, clujeanul nu a oferit o explicaţie clară: "Îl vând pentru că nu mă pot ocupa de el, între timp mi-am schimbat planurile. Iniţial am vrut să fac proiect pentru un food truck, dar după ce mi-am făcut calculele şi am vorbit cu cei care au food truck-uri în Cluj, am decis să mă complic cu asta. Apoi m-am gândit să fac proiect cu sonorizarea, că o să fie profitabil, dar între timp au apărut altele în viaţa mea şi nu mai vreau să mă ocup".

De asemenea, la Cluj mai apar oferte de vânzare a unor proiecte din domeniul HoReCa, proiecte pentru achiziţii de diverse utilaje (excavator, buldozer), dar şi o sală de fitness sau o afacere cu siropuri şi dulceaţă naturale.

Proiecte Start-Up Nation, scoase la vânzare, la Cluj/ Ce afaceri sunt vândute şi de ce

Sell-Up Nation. Zeci de afaceri finanţate de stat prin celebrul program, scoase la vânzare pe internet

Consultant: "Beneficiarii îşi asumă indicatori nerealişti pentru a-şi maximiza şansele de câştig"

Consultantul Cosmin Mihălţan a explicat, pentru ZIUA de CLUJ, că acest fenomen a apărut ca urmare a unor greşeli făcute de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, dar o parte din responsabilitate revine consultanţilor, care şi-au îndemnat beneficiarii să îşi asume indicatori nerealişti cu scopul de a-şi maximiza şansele de câştig:

"Regulile s-au schimbat în timpul jocului, au fost uniformizate punctajele pentru producţie, servicii şi industrii creative şi, cum în piaţă există un număr foarte mare de proiecte în diverse stadii de pregătire, clienţii au preferat să meargă mai departe, asumându-şi indicatori nerealişti doar de dragul de a nu pierde minima investiţie deja făcută: costurile de înfiinţare a firmei, costurile iniţiale de consultanţă, etc.

Diminuarea punctajului pentru judeţele Cluj, Ilfov şi municipiul Bucureşti a condus la un val de mutare a firmelor în judeţe limitrofe, din acelaşi raţionament, de a nu irosi o investiţie deja făcută. Ulterior, beneficiarii şi-au dat seama că va fi extrem de greu să gestioneze o afacere la distanţă şi atunci preferă să o cesioneze în schimbul unei sume de bani. Nu în ultimul rând, consultanţii au o responsabilitate pentru apariţia acestui fenomen, întrucât şi-au îndemnat beneficiarii să îşi asume indicatori nerealişti doar pentru a-şi maximiza şansele de câştig şi implicit şansele de a încasa comisionul de succes", a explicat Cosmin Mihălţan pentru Ziua de Cluj.

Consultantul a mai spus că sumele cu care beneficiarii scot la vânzare proiectele finanţate prin Start-Up Nation sunt exagerate, iar suma de tranzacţie ar trebuie raportată la obligaţiile ce decurg din implementarea acestora:

"Personal, cred că sumele vehiculate pentru cesionarea acestor proiecte sunt fantasmagorice. Am văzut proiecte listate pe internet chiar şi la 18-20.000 de euro. Totuşi, calculul e mai complex de atât, adică nu trebuie să raportăm suma de tranzacţie doar la valoarea activelor prevăzute în proiect, ci mai degrabă să ne gândim la obligaţiile ce decurg din implementarea lui (numărul de angajaţi ce trebuie menţinut, costuri colaterale – costuri bancare, contabilitate, asigurări şi aşa mai departe).

În mod cert, sunt favorizaţi deţinătorii unor societăţi comerciale active, cu angajaţi, oameni de afaceri care vor prelua un proiect şi vor muta câţiva angajaţi pentru o eventuală retehnologizare a afacerii existente", a adăugat Mihălţan.

În cele din urmă, consultantul apreciază că ediţia de anul acesta a programului nu va aduce plusul de valoare aşteptat, spre deosebire de ediţia precedentă, care a fost cu adevărat una de succes.  

"Realist vorbind, ediţia actuală a programului Start-up Nation nu cred că va crea plusul de valoare aşteptat de autoritatea de management, sau cel puţin nu în cazul ocupării reale. Şi această afirmaţie o fundamentez pe comparatia cu ediţia precedentă, ediţie care a fost cu adevărat una de succes", a conchis Cosmin Mihălţan.

Comenteaza