Tronson din Autostrada Transilvania, asfaltat pe bani europeni

Tronson din Autostrada Transilvania, asfaltat pe bani europeni
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru sectorul Târgu-Mureş - Ogra al Autostrăzii Transilvania (A3), lotul 2: Ungheni – Ogra, de 10,1 km.

Contractul de execuţie a acestor lucrări din cadrul Autostrăzii Braşov - Târgu-Mureş - Cluj - Oradea a fost atribuit în urma finalizării procedurii de achiziţie publică, respectiv licitație deschisă, asocierii Strabag - Straco Grup și are o valoare de 251 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.  Contractul a fost întârziat până la această dată din cauza neexproprierii terenurilor, din motive independente de CNADNR, conform conducerii instituţiei.

"Pentru întocmirea documentaţiilor necesare exproprierii terenurilor, CNADNR s-a lovit de lipsa documentelor de proprietate şi identificarea greoaie a proprietarilor terenurilor supuse exproprierii din cauza lipsei planurilor parcelare, a suprapunerii de proprietari pe aceleaşi terenuri. Odată cu emiterea ordonanței de urgență a guvernului nr. 7/2016 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropean, s-a reuşit scurtarea termenelor pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor necesare construcției infrastructurii de transport", conform conducerii CNADNR. 
 
Tronsonul va face obiectul finanţării din cadrul Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, fiind un proiect nou amplasat pe reţeaua TEN-T Central, cu finanţare europeană. Durata contractului este 1 an execuţia lucrărilor şi 2 ani garanţie. Proiectul autostrăzii Braşov - Borş a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, şi trebuia executat până în 2012. Contractul a suferit mai multe modificări, fiind reziliat în 2013.

Pentru doar 52 km realizaţi din A3, reprezentând 12,5% din lungimea totală a autostrăzii, statul a plătit 1,2 miliarde de euro companiei americane, din bugetul de stat. Ulterior s-au dat noi termene de finalizare, ultimul estimat fiind anul 2020. Din șoseaua Brașov - Borș, de 433 km, sunt finalizați 52 km, pe tronsonul Câmpia Turzii - Gilău, construit de Bechtel. În prezent sunt în lucru sau în pregătire lucrări pe tronsoanele Gilău - Nădăşelu, Târgu-Mureş - Ogra - Câmpia Turzii, Suplacu de Barcău-Borş, iar pe alte secţiuni nu au fost selectați constructorii.

Grabă pentru depunerea proiectelor noi

CNADNR a demarat pregătirea aplicaţiilor de finanţare pentru proiectele încadrate ca noi, respectiv a notificărilor de proiecte fazate pentru proiectele finanţate din Programul Operaţional Sectorial de Transport 2007-2013, faza 1, şi POIM 2014-2020, faza 2. Instituţia va depune în cel mai scurt timp aplicaţiile de finanţare pentru proiectele prioritare de dezvoltare din Master Planul General de Transport, scopul fiind asigurarea finanţării pentru faza 2 a proiectelor fazate.  
 
Printre proiectele de autostrăzi care vor face obiectul notificărilor de fazare se numără Sebeş - Turda (loturile 1, 2, 3, 4). Stadiul fizic în aprilie pentru lotul I al autostrăzii de 70 km (cu un cost de execuţie de 541 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată), era de 12,2%.

Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia. Lotul 2 are 24,3 km şi este delimitat până la intrarea în Aiud, iar lotul 3, de 12,5 km, se întinde până la Decea. Ultimul lot are 16,3 km şi se termină în Turda. Ministrul Transportului, Dan Costescu, declara că 75 km de autostradă vor fi daţi în folosinţă în acest an, inclusiv sectoarele 3 şi 4 din Sebeş - Turda. 

Comenteaza