Clujul care ar fi dacă...

Clujul care ar fi dacă...
Clujul merge, sictirit, mai departe, dincolo de insuficienţe şi dezechilibre. Dimensiunea dobândită în ultimii ani îi asigură o dinamică şi e important ca ea să rămână una de calitate. Pare-se că va fi, datorită unor iniţiative care-ncolţesc acum pe plan local.

Cum ar fi să faci din Cluj oraşul unor reuniuni de business care să devină punct de referinţă pentru mediile de afaceri? Ce-ar fi consolidezi Cetatea prin informarea oricărui partener străin despre un centru de amplu potenţial din Europa central-răsăriteană, promiţător actor pe piaţa investiţiilor, profitabil pentru cei care investesc, apt să consolideze nu doar schimburile economice dintre regiune şi restul Europei centrale ci şi să creeze altele noi?

Cum ar fi să generezi iniţiative prin care oamenii de afaceri din câteva ţări de proximitate să fie conştienţi de oportunităţile reale, privite cu încredere, de pe pieţele noastre, şi să dubleze prin conexiuni diplomatice sau de tip diplomatic aceste reuşite care se cer necesare?
Cum ar fi să constitui, în zona dunăreană, o reţea structurată de contacte între afaceri capabile să genereze creştere orientată pe termen mediu şi lung, singura dătătoare de coerenţă? Cum ar fi să îmbrăţişezi - o spun de multă vreme - o politică pro-activă printr-un cadru de lucru care să servească interacţiunii de afaceri, printr-o platformă permanentă în care actorii mari din zonă, cu experienţă, să îşi continue progresul şi să capteze, într-un circuit ascendent, afacerile tinere, inovatoare, pentru a le integra unui "front" de creştere economică?

Ar fi diferit. Ar credibiliza mai mult. Sunt unele administraţii locale, aici şi aiurea, care se consideră indispensabile proceselor sociale, economice şi culturale. Nu sunt. Şi ar face bine să o afle. Societatea de azi nu mai este cea din 2010 şi nici măcar cea din 2012. Transformările ei datorită crizei şi instabilităţii sunt marcate de o experienţă dură, pe cât de solidificatoare, tot pe atât de exigentă. Nu mai au încredere, şi nu se mai lasă impresionaţi. Cei cu obiective de anvergură, cei cu iniţiativă din mediul privat şi din societatea civilă (cei conştienţi de arierare şi de soluţiile care se cuvin) vor găsi ÎNTOTDEAUNA metodele de a avansa, indiferent de obstacolele apărute în drumul lor datorită gradului de politizare al priorităţilor.

Cum ar fi să depăşeşti acea atitudine mixtă a decidenţilor locali şi regionali, care e când parţială, stângace, tardivă (în cele mai bune cazuri), când indiferentă (în altele), sau făţiş ostilă (despre toate acestea orice clujean ştie şi află, simţindu-se depreciat şi redus la nivelul de cârpă folosită în disputele politrucilor)? Curios sunt cum vor explica tot ei atâtea etichete cu nume mari puse pe grămăjoare de realizări atât de mici, atâta scandal public pentru fiecare mişcare făcută, şi ce o mai fi rămas, după un an, din atâtea proiecte lansate cu ropote de aplauze, pierdute-n vânt ca un dulce fâs...

Lumea normală nu are nevoie de asemenea dat în stambă. Societatea civilă - şi nu doar ea - e sătulă de periferizare şi scandal, mediile de afaceri sunt sătule de discontinuităţi şi amatorism. În Transilvania cel puţin - Banatul, mai mic, se descurcă mai bine -, ai nevoie de un "ceva" care să promoveze regiunea în substanţa ei, cu atuurile, competenţele, oferta şi dimensiunea ei reale. Orice rămânere în urmă este taxată imediat: altcineva îţi ia locul. Şi asta foarte rapid.
Dar un oraş în care găseşti atât de mult potenţial pentru creştere, un oraş care poate fi atractiv internaţional, nu va sta degeaba. Nici nu va mai accepta să fie umplut de praful în care a fost lăsat pe vremea când coşuri de gunoi erau vopsite-n roşu, galben şi albastru. Antrenat de nevoi, Clujul activ al lui 2014 - antreprenorial, social, economic - dă semne că va crea un sistem de legături internaţionale ca să iasă din conul de umbră, iritant percepută, în care se găseşte. O spun cu jumătate de gură, dar s-au şi făcut câţiva paşi, despre care voi vorbi altă dată. Slavă Domnului, oraşul ăsta se poate mobiliza fără să se mai uite la cei care, de fapt, îi întârzie creşterea, nu ştiu unde să o vadă, sau nu ştiu să îi dea direcţie. (Un mic şi insignifiant exemplu, printre atâtea altele, înţeles de toţi, ştiut de toţi, vrut de toţi, dar târât pe jos de un deceniu întreg: turismul local şi microregional. "Margaritas ante porcos", ar spune Sf. Matei... Şi câte nu ar mai fi de adăugat.)

Cei care au deja - pe plan local - un avans în industrii, comerţ, investiţii, în imobiliar, finanţe, servicii, educaţie, logistică, high-tech, cei care ştiu că pot fi catalizatorii unor activităţi mai intense şi mai profitabile, reunind know-how (educaţie, inovaţie) şi resursă financiară, găsesc metode de cooperare şi relaţionare trecând peste „consultarea" cu inadecvate autorităţi. Clujul de performanţă refuză pur şi simplă să se lase devaluat şi tras în jos. Are motive să se constituie într-o platformă de oportunităţi care, folosită inteligent, dezvoltă un areal, îi creşte standardul de viaţă, îmbogăţeşte zona, şi o face proporţional mai atractivă, mai remarcată. Finalmente, mai luminoasă.

Comenteaza