A doua zi de GREVĂ GENERALĂ în școli și grădinițe. În Cluj, rata de participare la protest a ajuns la aproape 80%

A doua zi de GREVĂ GENERALĂ în școli și grădinițe. În Cluj, rata de participare la protest a ajuns la aproape 80%

Angajații din învățământ continuă marți, 23 mai, greva generală, demarată luni, după ce sindicatele nu au ajuns la nicio înțelegere cu Guvernul, privind revendicările cadrelor didactice. 

Sunt în grevă peste 150.000 de cadre didactice și peste 70.000 de angajați din categoria personalului didactic auxiliar și nedidactic.

În Cluj, cadrele didactice au participat masiv la grevă încă de ieri. Protestul a fost demarat în toate școlile și grădinițele din județ, cu o singură excepție - un liceu din Cluj-Napoca. Cursurile sunt suspendate, cu mici excepții în toate școlile. Potrivit sindicaliștilor, rata de participare la protest, în județ a ajuns ieri la 79%.

După negocierile eșuate săptămâna trecută, luni, niciun oficial nu a reluat negocierile cu sindicaliștii, iar în această dimineață, prim-ministrul Nicolae Ciucă a declarat că nu poate satisface revendicările sindicatelor din învățământ deoarece "sunt foarte greu de împlinit" la ora actuală, invocând pierderea de fonduri europene odată cu creșterea salariilor care ar adânci deficitul bugetar.

"Am discutat cu reprezentanţii sindicatelor, atât la nivelul Ministerul Educaţiei, în echipă la nivelul Guvernului, cu preşedintele Camerei Deputaţilor, la nivelul Legislativului şi, desigur, reprezentanţii coaliţiei pentru a avea un dialog cât se poate de onest şi a face în aşa fel încât să se înţeleagă că nu sunt doar vorbe, ci că ne-am asumat ca învăţământul să reprezinte prioritatea naţională numărul unu, ceea se va întâmpla, atât prin programul de guvernare, cât şi prin modul în care se va reflecta prin măsurile pe care le-am luat, le vom lua, astfel încât să asigurăm viitorul copiilor noştri, viitorul ţării", a afirmat Nicolea Ciucă, marți, la Palatul Victoria.

Acesta a menționat, însă, referitor la revendicările salariale, că sunt măsuri care sunt foarte greu de îndeplinit în momentul de faţă.

"Am decalat întreg procesul de elaborare a Legii salarizării prin care se elimină inechităţile şi se aduce învăţământul pe locul care i se cuvine. Am găsit, de asemenea, resurse să putem să asigurăm acei bani, acele bonificaţii pentru debutanţi în învăţământ. (...) Este în dezbatere publică proiectul de hotărâre de guvern, proiectul de ordonanţă de urgenţă. Am înţeles problemele personalului nedidactic şi auxiliar. (...) Dar, celelalte chestiuni pe care le-am discutat la întâlnirea cu liderii sindicatelor sunt absolut foarte, foarte greu de îndeplinit în momentul de faţă, în condiţiile în care - şi încă o dată fac apel - trebuie să înţelegem că România ca să poată să beneficieze în continuare de fondurile europene (...) avem o ţintă de deficit pe care trebuie s-o îndeplinim. Nu putem să sporim în acest moment cheltuielile, pentru că absolut orice astfel de cheltuială produce efect pe deficit şi, o dată ce am pierdut controlul asupra deficitului, este clar că nu ne mai îndeplinim obiectivele şi intrăm într-o altă paradigmă, pe care nu ştiu cine o va controla", a explicat primul ministru.

Revendicările sindicatelor din educație:

  • Majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
  • Instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
  • Plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
  • Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învățământ;
  • Acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
  • Creșterea anuală a investițiilor în învățământ, pentru îmbunătățirea bazei materiale și a infrastructurii;
  • Renunțarea la aplicația EduSal și înlocuirea acesteia cu un program informatic de salarizare gestionat și administrat de Ministerul Educației
Comenteaza