Foto #PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”
#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Radu împlineşte un an în departamentul Smart Tech al furnizorului de servicii şi soluţii software NTT DATA Romania din Cluj-Napoca, parte a concernului japonez NTT (Nippon Telegraph and Telephone).

Radu Orghidan, în vârstă de 41 de ani, este din Cluj şi a absolvit Facultatea de Automatică şi Calculatoare a Universităţii Tehnice (UT). Apoi, a urmat un doctorat în robotică în oraşul catalan Girona, lângă Barcelona, şi ulterior un program de EMBA (Executive Master of Business Administration) la Universitatea din Hull, Anglia.

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

De la startup-uri, la NTT DATA România

Clujeanul a avut un drum lung până să ajungă la NTT DATA Romania: a lucrat în cercetare şi în diverse startup-uri: „Am fost implicat în trei startup-uri şi în două companii mari: NTT DATA România şi ISDC.”

Primul startup pe care l-a co-fondat era o platformă educaţională în care elevii rezolvau exerciţii, însă proiectul s-a oprit după patru ani. A doua încercare de business a fost o colaborare Cluj – Palo Alto (Silicon Valley) şi se axa pe crearea unor avataruri şi modele de haine 3D, prin care o persoană putea proba hainele unui fabricant, în mod virtual.

Nici această afacere nu a avut însă o viaţă prea lungă, supravieţuind doar un an şi jumătate: „Ideea era foarte bună, dar este nevoie de o investiţie iniţială foarte mare ca să poată fi pusă în practică. Nu am avut atâţia bani şi nici colaboratorii mei din Silicon Valley nu au reuşit să strângă suficiente fonduri, acolo fiind concurenţa foarte mare”, povesteşte Radu.

Cel de-al treilea startup funcţionează încă. Este vorba despre o firmă de roboţi, care construiesc harta unei încăperi şi pot detecta obiecte care sunt în plus sau oameni care se mişcă: „E un fel de căţel-robot. Dacă intră cineva, îl anunţă pe paznicul aflat într-un birou, în altă parte a clădirii şi îi transmite imagini şi filmări, iar paznicul poate să îi transmită verbal instrucţiuni. Eu am ieşit din acest startup pentru a intra în NTT DATA România. Mi s-a părut o oportunitate extraordinară să pot face inovare într-o companie atât de mare”, subliniază clujeanul.

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Inteligenţa artificială la Cluj 

În septembrie, Radu împlineşte un an în departamentul Smart Tech al companiei NTT DATA România, care se ocupă cu dezvoltarea de soluţii inovative pentru clienţii companiei. El îşi descrie jobul ca fiind o combinaţie de tehnică, creativitate şi proactivitate: „Venim cu soluţii out of the box (neconvenţionale şi creative - n.red.) a unor probleme sau prevenim anumite situaţii, prin intermediul noilor tehnologii.”

Acest departament foloseşte machine learning, o ramură a inteligenței artificiale, care oferă sistemelor capacitatea de a învăța și de a se îmbunătăți în mod automat, fără a fi programate în mod explicit. Machine learning se concentrează pe dezvoltarea de modele de inteligenţă artificială ce folosesc datele de la senzori pentru a înţelege anumite situaţii şi a învăța din acestea. “Cu machine learning putem adresa probleme din industrie ce depăşesc capacităţile programării clasice”, explică angajatul NTT DATA România.

Clujul IT, la nivelul Occidentului

Deşi a studiat şi a lucrat o perioadă în Spania, Japonia, Anglia şi Franţa, Radu a ales să se întoarcă acasă pentru a-şi continua cariera, şi consideră că oraşul Cluj-Napoca oferă, la această oră, o gamă vastă de oportunităţi, la fel de interesante ca în Occident: „În România, şi mai ales în Cluj, acest domeniu este surprinzător de efervescent. Se întâmplă multe lucruri în robotică. Nu cred că e mai prejos decât alte ţări din Occident. Cu siguranţă, volumul iniţiativelor este mai mare în Berlin sau în Londra, Clujul la momentul de faţă, este foarte dinamic”.

Radu susţine că, dacă ar fi existat oportunităţile de astăzi în robotică în urmă cu 20 de ani, nu ar fi părăsit ţara: „Când am plecat eu, acum 20 de ani, era cu totul altul mediul de aici. Poate dacă erau atât de multe oportunităţi ca şi acum, nu aş fi plecat”.

Crearea de produse proprii, calea spre dezvoltare

Radu Orghidan remarcă faptul că în Cluj se dezvoltă o preocupare spre crearea unor produse proprii: „Există deja, în Cluj, preocuparea spre inovare ca şi contrariul outsourcing-ului. Aceasta mi se pare calea spre dezvoltare şi spre ruperea dependenţei de clienţi din exterior, care rămân cu proprietatea intelectuală şi cu produsul”.

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Compania NTT DATA România este un pionier al acestui fenomen: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici. Aceasta mi se pare cheia spre creşterea sustenabilă, de aceea sunt atât de încântat de acest departament de inovare. NTT DATA e integrator, pentru că nu mai dezvoltăm noi totul de la zero, ci combinăm soluţii existente într-un mod creativ, astfel încât să rezulte un produs cu valoare adăugată, care rămâne şi în ţară. Cam acesta este trendul şi noi suntem acolo, şi mai mult decât atât, we are leading the way (noi deschidem calea - n.red.)”.

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Câteva dintre inovaţiile create de departamentul Smart Tech funcționează chiar în incinta clădirii NTT DATA România. În restaurant, o reţea de camere video, fixate în tavan, numără câţi oameni trec pe sub ele, calculează viteza cozilor, densitatea şi timpul de aşteptare. „Pe ele rulează algoritmi de detecţie a comportamentului uman, pentru a observa ce fac oamenii cât timp sunt acolo, fără a înregistra chipurile sau a identifica persoanele. Găsim, într-un mod anonim, un şablon vizavi de ce se întâmplă”, explică Radu.

Altă soluţie construită în acest departament este o dronă, făcută ca să inspecteze liniile de înaltă tensiune din Japonia: „A fost doar un prototip, nu e în folosire industrială, dar şi-a făcut treaba foarte bine. S-a ridicat şi a căutat diverse defecte în stâlpii de înaltă tensiune.”

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Oamenii şi ataşamentul de roboţi

Radu atrage însă atenția asupra unui trend din ce în ce mai răspândit în lume: este vorba despre tendința oamenilor de a se atașa de roboții din viața lor: „Oamenii proiectează caracteristici umane sau animale asupra obiectelor care se mişcă, sau care sunt percepute că ar avea inteligenţă. În ţările în care există o dezvoltare mai mare a roboţilor din jurul casei s-a observat ataşament faţă de aceştia. Este un fenomen numit antropomorfism: atribuirea de însuşiri şi sentimente obiectelor percepute ca având inteligenţă proprie.”

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

Acest lucru face ca roboții să fie mai ușor de primit în viața oamenilor, dar dezvoltarea acestor sentimente poate avea și urmări negative: „Partea pozitivă este că în cazul în care faci robotul simpatic, oamenii îl acceptă mult mai uşor. Partea mai puţin bună se regăseşte în situaţiile în care oamenii se ataşează de roboţi. Un exemplu ar fi în armata americană, în care au fost folosiți roboţi alături de soldaţi. Soldaţii îi vedeau ca pe nişte companioni şi chiar şi-au riscat viaţa încercând să salveze camaradul robotic, care e doar o maşină din fier cu şuruburi.”

#PeopleOfNTTDATA.  A ales Clujul deşi a lucrat în Europa şi Asia. Radu Orghidan: “Începem să creăm proprietatea intelectuală şi să o păstrăm aici”

În ceea ce privește job-urile puse în pericol de către roboți, Radu spune că îngrijorarea oamenilor nu e ceva nou, ci chiar s-a întâmplat de fiecare dată când tehnologia a făcut un pas important: „Se spune că aşa s-au speriat oamenii şi când au apărut mijloace de transport pe aburi. Într-adevăr, au dispărut mijloacele de transport cu caii, dar oamenii s-au transformat din vizitii în şoferi şi mecanici.

Oamenii a căror servicii ar putea fi înlocuite de roboţi se pot reprofila, ori să întreţină robotul, ori să îl folosească de la distanţă. De exemplu, există persoane care stau în centre de operare de unde coordonează mașinile semiautonome în momente prea dificile pentru a fi gestionate automat. Şoferul, care îşi risca în trecut viaţa pe autostradă, se transformă într-o persoană care îşi riscă viaţa îngrăşându-se pe un fotoliu”.

Despre NTT DATA România:

NTT DATA România este dezvoltator şi integrator de soluţii şi sisteme IT având o echipă de peste 1650 de specialişti în România şi activează pe proiecte diverse industrii precum  Automotive, Banking, Manufacturing, Energy and Utilities, Public Administration, Retail, Transportation & Logistics.

Portofoliul companiei include o gamă variată de servicii precum: dezvoltare şi integrare soluţii software standard sau individualizate, Application Management, Business Process Management. NTT DATA  – Trusted Global Innovator – face parte din grupul NTT (Nippon Telegraph and Telephone), unul din liderii ICT la nivel global.

Comenteaza