Istoria autobuzelor la Cluj-Napoca: După Primul Război Mondial, două autocamioane „Saurer" sunt folosite descoperite, cu etaj

Istoria autobuzelor la Cluj-Napoca: După Primul Război Mondial, două autocamioane „Saurer" sunt folosite descoperite, cu etaj

Orașul a fost, la începuturile sale, un haos. Pietonii circulau peste tot în drumurile lor spre treburile zilnice și la fel făceau și căruțele care aduceau marfa în piețe. Animalele aduse să fie vândute la târguri erau o prezență constantă pe străzi. Orașul era străbătut de curieri călare și de poștalioane care transportau corespondența sau persoane, de caleștile celor înstăriți, de carele care transportau marfă, precum și de trupe călare. Acest du-te/vino a fost mult timp lipsit de orice urmă de reglementare sau de coordonare și s-a făcut mult timp pe străzi nepavate sau pavate cu lemn.

Odată cu dezvoltarea tehnologiei, apare tracțiunea mecanizată și străzile încep să fie pavate cu piatră și, treptat, apar și trotuarele pentru pietoni. Din secolul 19 căruțele cu coviltir care veneau la târgurile de mărfuri din oraș se intersectează cu automobilele, autocamioanele sau cu tramvaiele cu aburi. Transportul de persoane devine o afacere eficientă și, odată cu dezvoltarea orașului, se constituie trasee sau linii de transport.
După Primul Război Mondial, în 1922, două autocamioane „Saurer" sunt recondiționate și transformate în autobuze descoperite, cu etaj, pentru a transporta persoane de la gară până la barierele Someșeni, prin piața centrală.

Peste câțiva ani, în oraș vor circula peste 50 de autobuze pe diferite trasee. Între 1929 și 1931, se înființează „Uniunea Automobilelor de Călători și Marfă", și „Asociația Autocamionagiilor Profesioniști". Majoritatea posesorilor de mijloace de transport public s-au grupat în asociația „Rapid", care a obținut monopolul transportului de persoane în oraș. La sfârșitul perioadei interbelice sunt șase linii de transport permanente și trei cu caracter sezonier, care, din 1933, au monopolul orașului.

Pe lângă acestea, din piețele orașului se puteau închiria birje cu ziua sau cu ora. În 1926, tariful pentru acestea era de 350 si de 50 de lei. Pentru o cursă în oraș se plătea între 30 și 40 de lei. După cel de-Al Doilea Război Mondial, pe fondul crizei de carburanți, autobuzele firmei „Rapid" au folosit gazul metan drept combustibil.

Transportul electric urban este introdus abia în 1959, când, pe lângă autobuzele existente, sunt puse în circulație troleibuzele fabricate la București de uzinele „Tudor Vladimirescu”. În 1970, transportul în interiorul orașului era asigurat de 6 troleibuze și 18 autobuze, iar pentru legătura cu localitățile învecinate sunt date în exploatare 7 linii de transport. Din 1987, este dat în folosință tramvaiul electric, iar din 2018 Cluj-Napoca este primul oraș din România care folosește autobuze electrice pentru transportul public de persoane.

În 2021, se fac primele teste pentru introducerea în circulație a autobuzelor cu hidrogen. Firma de transport public trece prin modificări succesive. În 1961, funcționează ca Întreprinderea Orășenească de Transport Cluj, transformată apoi în Întreprinderea de Transport Urban Cluj, modificată în 1980 în Întreprinderea Județeană de Transport Loca (organiza transportul public în toate municipiile din județ), iar 1991 se dezmembrează în unități de transport local autonome, pentru fiecare municipiu din județ. Astfel, în Cluj avem Regia Autonomă de Transport Urban de Călători, care din 2013 funcționează sub numele de Compania de Transport Public Cluj-Napoca.

„Flota” CTP, compusă din peste 250 de autobuze, 9 microbuze, peste 110 troleibuze, 41 de autobuze electrice și 26 de tramvaie deservește 60 de linii de transport din oraș (cca 421 de kilometri) și 26 de linii de transport metropolitan, către comunele Florești (6 linii), Baciu (5 linii), Chinteni (4 linii), Apahida (7 linii), Feleac (3 linii) și Ciurila (1 linie) (cca. 328 de kilometri).

În 100 de ani, transportul de persoane a ajuns de la două autobuze la ceea ce astăzi este o companie cu 1.300 de angajați, care asigură peste 190 milioane de călătorii într-un singur an. (Muzeul de Istorie).

Comenteaza