Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj: Lanţul de aprovizionare. Cei care controlează lanţul de aprovizionare controlează lumea

Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj: Lanţul de aprovizionare. Cei care controlează lanţul de aprovizionare controlează lumea

Este bine că europenii sunt responsabili și vor să reducă nivelul de poluare.

Asta este și motivul pentru care în ultimii 10-15 ani industria de prelucrare poluantă a plecat către fabricile din Asia, petrochimia și prelucrarea gazelelor au plecat către fabricile din Rusia și chimia și metalurgia către fabricile din India și China, așadar către zone care probabil nu sunt interesate așa de tare de poluare.

Este bine că europenii au lansat Green Deal, ca să nu mai avem poluare. Noi acum respirăm aer mai proaspăt datorita acestor inițiative absolut necesare.

Atâta doar că din cauza transferurilor industriilor poluante din Europa către Asia, lanțul de aprovizionare s-a alungit de la câteva sute de kilometri la câteva mii de kilometri – timp de mulți ani fără o creștere a costurilor, pentru că cheltuielile directe cu producția din zona asiatică sunt mult mai mici. Petrolul și gazele veneau în Europa din Rusia prin conductele de care ne aducem aminte. Materiile prime, materialele și produsele finite veneau în Europa din Asia pe rute prin Marea Roșie și Canalul Suez pentru a descărca la porturile din Marea Mânecii, Marea Nordului, Marea Baltică. Scurtă notă, în Marea Neagră nu ajungea nimic pentru că România și Bulgaria nu sunt membre Schengen - un reminder pentru cei care înca mai cred că doar Austria ne-a blocat intrarea in Schengen.

Așadar, toate bune și frumoase până la pandemia din 2020 urmată de criza energetică din 2021, de conflictul din Ucraina și sanctiunile din 2022, și de criza din Israel, și Marea Roșie din 2023. A durat în jur de patru ani să ne dăm seama cât costă cu adevărat cele câteva mii de kilomentrii în plus la lanțul de aprovizionare.

Petrolul și gazele vin astăzi în Europa din Rusia ocolind prin Asia - prelungind astfel lanțul de aprovizionare. Materiile prime, materialele și produsele finite vin în Europa din Asia ocolind pe la Capul Bunei Speranțe din cauza crizei din Marea Roșie – prelungind astfel lanțul de aprovizionare. În tabelul de mai jos se poate vedea prăbușirea livrărilor de motorină prin Marea Roșie din această luna. Este doar începutul.

Dragoş Damian, CEO Terapia Cluj: Lanţul de aprovizionare. Cei care controlează lanţul de aprovizionare controlează lumea

Impactul pandemiei, al crizei energetice, al conflictului din Ucraina și al sancțiunilor economice asupra lanțurilor de aprovizionare l-am resimțit deja în inflația îngrozitoare din ultimii ani. Impactul crizei din Israel și din Marea Roșie o să-l simțim în inflație a doua parte a anului, ocolirea canalului Suez a scumpit teribil transporturile pe mare (cu +175%) si pe aer (cu +70%) și, mai rău, a prelungit perioadele de livrare pe mare (până la 90 de zile, de la 40-60 de zile) și pe aer (până la 30-45 de zile, de la 15 zile).

Dar să nu fim îngrijorați. Oficialii ne spun că România este bine poziționată în totalitatea ei pentru că toate datele statistice arată că bancile au bani, companiile au bani, românii au bani. Așadar, scumpirea lanțului de aprovizionare nu va reprezenta o problemă pentru România. Nu știm încă ce se va întampla dacă pe lângă scumpire vor apărea întârzieri și chiar ruperi ale lanțului de aprovizionare.

Lanțul de aprovizionare. Din fermă în farfurie. Din fabrică în farmacie. Din rafinărie în rezervor. Și așa mai departe. Cei care controlează lanțul de aprovizionare controlează lumea.

Opinie publcată în ZF.

Comenteaza