HORECA, personalitatea anului 2020 în economie

HORECA, personalitatea anului 2020 în economie

Este abrevierea silabică de la hoteluri, restaurante și cafenele (englezii revendică totuși ultima silabă ca fiind de la catering). Indiferent de limbă, este acronimul ospitalității, traducătorul universal al senzației de bine.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

Anul trecut, pe vremea asta, eram fericiți, încheiam un 2019 bun, ne pregăteam cu toții de petrecerile de familie sau de la serviciu, de Crăciun și de Anul Nou. Hotelurile, restaurantele și cafenelele erau furnicare de clienți, iar cea mai bună lună a anului de-abia începea. Singură grijă a patronilor era că nu găseau destui angajați ca să-și facă afacerile să duduie și mai tare.

Și anul asta, bum! Vieți, destine, cariere, planuri, speranțe, afaceri, s-au prăbușit. Cifrele pierderii HORECA în pandemie la nivel mondial și desigur, în România, sunt deprimante. Doar aviația a mușcat țărâna mai rău decât HORECA.

Cifre halucinante: scădere față de 2019 cu 70% a cifrei de afaceri, 40% dintre operatori și-au întrerupt activitatea, mii de angajați au intrat în șomaj. Fără posibilitate de kurzarbeit, săptămână de lucru de patru zile și telemuncă, fițele cu care politicienii se bat în piept că vor salva economia.

Lăsând cifrele la o parte, cel mai deprimant pentru noi, clienții, a fost senzația că pur și simplu a dispărut “ospitalitatea”. Să treci pe lângă hoteluri, restaurante, terase și cafenele închise este pur și simplu un sentiment îngrozitor.

Însă, după câteva luni de ezitare, a apărut reacția HORECA, una pe măsură. Nu s-a mai văzut ca un segment economic să reacționeze de așa natură, cu o astfel de putere și, mai însemnat, cu o astfel de solidaritate. Două lucruri s-au desprins în ultimele 6-8 luni.

1. HORECA a rescris cu sânge și sudoare manualul de adaptare la schimbare.

Pentru un corporatist care își ia lunar, confortabil, salariul pe card, fără măcar să știe de unde vine, maximum de adaptare la schimbare este să mute biroul dintr-o clădire de tip A în altă clădire de tip A.

Pentru HORECA, unde practic 100% funcționează antreprenori, adaptarea la schimbare a însemnat un război contra extincției. Închide / deschide restaurant, închide / deschide terasă, trimite oamenii în șomaj / adu-i înapoi.

A însemat o luptă continuă cu creditorii (băncile nu iartă, în caz că cineva crede în miracole), cu proprietarii de locații, cu furnizorii, de ce nu, cu propriii demoni – nu mai bine închid? A însemnat o schimbare completă de model de afaceri: catering, livrări la birouri și domiciliu, platforme de curierat, diversificare, surse de capital.

2. HORECA s-a bătut pe viață și pe moarte să își susțină cauza față de autorități

A aruncat în față liderii din domeniu, au ieșit angajații în stradă (eu, când am chemat sindicatele să protestăm contra taxei clawback, s-au ascuns), mass și social media au fost invadate de intervenții care subliniau riscul economic direct și indirect, cel social, dar și cel de destrămare a unei întregi culturi a consumului.

Nu îmi aduc aminte în istoria modernă a afacerilor din România de o astfel de șarjă exemplară, în care toți liderii mari sau mici dintr-o industrie, până mai ieri competitori, să se alinieze în acest fel pentru a obține ceea ce-și doresc.

De obicei, ce am văzut în criză, în alte sectoare, sunt directori mânați de propriile orgolii care refuză sau nu vor să se “expună” stând la aceeași masă că să-și atingă obiectivele comune. Iar asta îi întărește pe politicieni: dacă voi nu cereți într-un glas, noi de ce se va dăm?

Nu știm, nu suntem din domeniu că să înțelegem exact impactul noilor reglementări aprobate în folosul industriei ospitalității și dacă, în cele din urmă, HORECA a obținut o atenuare a pierderilor groaznice din 2020 care s-o încurajeze să meargă mai departe.

Știm însă cu toții în adâncul sufletului că nu suntem la fel de optimiști precum guvernanții, că urmează un 2021 care nu va fi o glumă, mai ales în primele șase luni.

Dar, s-o recunoaștem, anul acesta singurul domeniu care a alergat de două ori mai repede ca să ajungă altundeva a fost HORECA, iar pentru asta merită, în opinia mea, titlul de personalitatea anului 2020 în economie.

Dragoș DAMIAN
CEO Terapia SA

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza