Pacienţi ai spitalului de oncologie, trimişi acasă fără reţete de tratament

Pacienţi ai spitalului de oncologie, trimişi acasă fără reţete de tratament
Mai mulţi pacienţi ai spitalului de zi din cadrul Institutului Oncologic Ion Chiricuţă din Cluj-Napoca au fost trimişi acasă fără reţeta pentru tratamentul pe care trebuie să îl urmeze.

Atât luni, cât şi marţi, mai mulţi pacienţii care urmează tratament în cadrul Spitalului de Zi au fost trimişi acasă, pe motiv că medicii nu pot emite reţetele pentru continuarea tratamentului. Bolnavii sunt obligaţi, practic, să întrerupă medicamentaţia şi să aştepte remedierea situaţiei. Li s-a spus că este o "eroare de sistem" şi au fost sfătuiţi să aştepte sau să revină zilele următoare.

Unii au plecat spre casă, în timp ce alţii au preferat să aştepte ore bune pe holurile unităţii medicale, cu speranţa că vor părăsi poarta spitalului cu reţeta în mână. Mulţi dintre ei vin din alte colţuri ale ţării, aşa că orice amânare reprezintă o problemă în plus. "Ni s-a spus că astăzi nu se eliberează reţete. Nu merge sistemul... Aşa au explicat", precizează o femeie.

"Am venit să facem perfuzia şi să ne dea tratamentul, dar au spus ca nu se poate elibera reţeta. E tratamentul care ni s-a prescris şi până acum şi pe care îl luăm timp de două săptămâni şi apoi una pauza. Suntem veniţi de la 200 de kilometri, asta e problema. Pentru noi, ca bolnavi, e greu să facem drumul până la Cluj cu trenul sau autocarul", mărturiseşte o pacientă.

Aşa cum era de aşteptat, blocajul din spital a dus la nemulţumiri din partea bolnavilor, respectiv din partea aparţinătorilor acestora. Oamenii au mărturisit că este dificil pentru ei să parcurgă din nou drumul până la spital pentru a lua reţeta şi, în plus, nu li se pare normal să fie nevoiţi să întrerupă tratamentul.

"Cum adică nu merge sistemul? Păi ce e asta? Bătaie de joc. Vine omul de la sute de kilometri şi nu poate să ia o reţetă ca nu merge sistemul. E normal aşa ceva?", exclamă un aparţinător.

La finalul zilei problema nu a fost rezolvată, iar pacienţii au fost trimişi cu toţii acasă, cu sugestia de a reveni în următoarea zi pentru a putea lua prescripţia medicamentelor necesare. Contactat telefonic, directorul Institutului Oncologic nu a dorit să comenteze informaţiile.

De fapt, problema a pornit de la faptul că semnătura electronică pentru mai mulţi medici ai instituţiei a expirat, motiv pentru care aceştia nu puteau să prescrie reţete. Certificatele digitale pentru semnatura electronică sunt valabile un an de zile, iar pentru a putea fi utilizate în continuare, ele trebuie reînnoite.

"Pentru a putea să prescrie reţeta, medicii au nevoie de o semnătură electronică. Această semnătură are valabilitatea un an, după care trebuie înnoită, iar furnizorul este cel care trebuie să ştie când se întâmplă acest lucru (când expiră, n. red.). Pentru reînnoire trebuie să se adreseze furnizorului de semnătură electronică. Furnizorii eliberează un certificat cu care unitatea sanitară se adresează Casei de Asigurări de Sănătate cu care au încheiat contractul în vederea înregistrării", a explicat Crina Grozav, purtător de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Cluj.

Abia marţi, după ora prânzului, problema a ajuns în atenţia CAS Cluj. Mai exact, au fost înaintate solicitări pentru patru medici ai unităţii sanitare, care au fost înregistrate şi procesate. "Astăzi am primit solicitări de înregistrare pentru patru certificate", au menţionat reprezentanţii CAS Cluj.

UPDATE (07 octombrie, ora 14) Conducerea Institutului Oncologic Ion Chiricuţă transmite că situaţia a fost remediată în cursul zilei de miercuri. "În data de 5 şi 6 octombrie, din cauza unei situaţii interne pe care ne-o asumăm, nu a fost posibilă eliberarea unei părţi a reţetelor electronice. Situaţia reţetelor electronice anterior descrisă se referă la medicaţia prescrisă în regim ambulatoriu. Pentru serviciul medical de specialitate, în spitalizare de zi, tratamentul perfuzabil se efectuează fără a fi necesară generarea, respectiv eliberarea vreunei reţete electronice. Spitalul are în structura sa farmacie cu circuit închis, ceea ce înseamnă că întreaga medicaţie se eliberează secţiei spitalului de către farmacia spitalului, pe baza condicilor de medicamente. Ne cerem scuze tuturor pacienţilor şi aparţinătorilor care s-au confruntat cu această situaţie neplăcută în serviciul de ambulatoriu al Institutului Oncologic Cluj", precizează managerul spitalului, Patriciu Achimaş-Cadariu.

Comenteaza