Primăria plusează: vrea să obţină 3 milioane de euro de la partenerii italieni

Primăria plusează: vrea să obţină 3 milioane de euro de la partenerii italieni
Primăria a plătit peste 2,6 milioane de lei (circa 600.000 de euro) - reprezentând comision bancar, penalităţi de întârziere, profit nerealizat, prejudiciu şi dobândă legală - publici către consorţiul Garboli Conicons -Tirrena Scavi, cei responsabili de programul 288 de stăzi început în 2005, în baza unei hotărâri a instanţei.

Bani publici au fost direcţionaţi către asocierea de firme la final de 2013, pentru greşeli ale primăriei la efectuarea plăţilor din contract, admise de instanţă şi comise în timpul mandatului Apostu, când au fost încheiate mai multe acte adiţionale, s-a modificat preţul final de contract şi s-a decalat termenul de finalizare. Primarul Boc susţine, însă, că administraţia locală a pornit un alt proces şi cere daune italienilor de peste 3 milioane de euro pentru nerespectări ale termenlor contractuale din perioada 2006-2010.

După ce PNL Cluj-Napoca a acuzat la începutul acestei săptămâni că primăria aruncă cu bani publici către Tirrena Scavi pentru greşeli din epoca Apostu, dar şi pentru că nu s-a apărat cum trebuie în instanţă, oficialii de pe Moţilor nr. 3 reacţionează. "În urma unei decizii judecătoreşti irevocabile şi definitive, care a dat câştig de cauză solicitărilor asocierii JV Consorzio Garboli Conicos SpA -Tirena Scavi SpA municipalitatea este obligată la plata unor despăgubiri în valoare de 2.650.600 lei. Această situaţie este o consecinţă directă a deciziei adoptate în unanimitate de către Consiliului Local Cluj-Napoca, în anul 2011, când, prin HCL 374 legislativul a decis să nu accepte propunerea de convenţie propusă de către Primărie, în urma negocierilor cu firma italiană, aceasta adresându-se instanţei şi obţinând câştig de cauză", au informat, ieri, reprezentanţii primăriei prin intermediul unui comunicat de presă.

"Primarul Emil Boc a anunţat că Primăria municipului Cluj-Napoca a intentat la rândul său un proces în instanţă asocierii sus amintite, pentru a obţine plata unor despăgubiri materiale în urma nerespectării termenelor constractuale ale unora dintre lucrările prestate de către companie în cadrul programului de reabilitare a tramei stradale din perioada 2006 - 2010, valoarea solicitată fiind de 13. 693.315 de lei. Acest proces se află pe rolul instanţelor de judecată, în cazul câştigării procesului sumele recuperate de la JV Consorzio Garboli Conicos SpA -Tirena Scavi SpA urmând să fie mai mari decât cele achitate în urma sentinţei favorabile obţinute de compania italiană", mai precizează Biroul Mass media.
Contractul pentru modernizarea celor 288 de străzi a fost semnat în 2005, la valoarea de peste 240 de milioane de lei şi o durată de execuţie de 48 de luni. Din această valoare, primăria a plătit la semnare peste 120 de milioane de lei. După cum explica în 2011 purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu, pentru 84% din restul sumei s-au emis bilete la ordin (aproximativ 100 de milioane de lei - n. red.), cu scadenţă la patru ani, în funcţie de recepţionarea lucrărilor. Respectiva sumă fusese asumată şi urma să fie achitată societăţii, conform scadenţelor facturilor din contract. Pentru 16% (peste 19 milioane de lei - n. red.) din sumă nu s-au mai putut emite bilete la ordin, din cauza noilor modificări ale Codului fiscal, iar banii urmau să se plătească consorţiului de către Direcţia Economică, doar dacă Direcţia Tehnică dădea undă verde, adică recepţiona lucrările. În 2011, oficialii primărie se plângeau de calitatea proastă a lucrărilor efectuate de Tirrena Scavi.

Cu toate acestea, în perioada 2009-2010, aceiaşi oficiali au amendat contractul cu mai multe acte adiţionale, mai precis, opt prin care s-au făcut modificări cu privire la preţul de contract, majorat la peste 274 de milioane de lei, termenul de finalizare a fost decalat cu 17,5 luni, până în 31 decembrie 2010. Cu toate acestea, primăria a plătit cu întârziere facturile restante către italieni, biletele de ordine sau a refuzat eliberarea garanţiei de bună execuţie la recepţia finală a lucrărilor, după cum au constatat instanţele de judecată clujene care au dispus definitiv şi irevocabil plata celor peste 2,6 milioane de lei. În instrumentarea respectivelor cauze, primăria a întâziat să depună la timp întâmpinările, aşa că ele nu au fost luate în calcul. Greşelile s-au făcut în mandatul de primar a lui Moisin, dar şi în mandatul Boc.

Consorţiul italian a mai cerut alte pretenţii băneşti în instanţă cu titlu de despăgubiri pentru neexecutarea contractului precum şi obligarea primăriei la plata sumei de peste 22 de milioane de lei, reprezentând valoarea biletelor la ordin care nu au fost emise de primărie. Instanţa a respins însă respectivele solicitări. În schimb, a stabilit că primăria nu are dreptul să ceară consorţiului executarea lucrărilor de remediere pentru stăzile pentru care termenul de garanţie a expirat.

Comenteaza