Şi documentele acestea au ajuns la DNA. Cum a obţinut o firmă experienţa necesară pentru contractul cu primăria

Şi documentele acestea au ajuns la DNA. Cum a obţinut o firmă experienţa necesară pentru contractul cu primăria
O firmă care dorea să participe la o licitaţie de la primăria clujeană nu avea niciun fel de experienţă şi a obţinut-o cu câteva zile înainte de termenul limită de depunere a ofertei.

Primăria Cluj-Napoca a atribuit, în 29 iunie 2013, contractul de realizare a sistemului de ticketing - „Modernizarea si extinderea sistemului de transport public in común in Zona Metropolitană Cluj - etapa I" - asocierii CS Vision & Ramb Sistem SRL. Termenul de execuţie era 13 luni, astfel încât, în 28 iulie 2014, întregul sistem ar fi trebuit să funcţioneze. Că nu merge nici acum la parametrii normali, după ce a fost recepţionat nefuncţional în august 2015, ne-o spune chiar un călător, care şi-a exprimat obida pe website-ul domnuleprimar.ro.

„Am observat că pe aparatele de ticketing e trecută Primăria Cluj-Napoca, aşadar problemele legate de ele ar trebui să le adresăm acestei instituţii. Mai multe aparate din zona Gheorgheni au blocată fanta pentru bancnote cu autocolant, pe care e menţionat că e o defecţiune tehnică. În mijloacele de transport unele validatoare nu funcţionează. Nici acum nu se pot achiziţiona abonamente de la aceste maşinării. Se mai finalizează acest proiect sau rămâne aşa, eşuat?", scrie cineva care se semnează Dan. El nu a primit deocamdată răspuns de la municipalitate.

Ticketingul - la Cluj, recepţionat după doi ani, la alţii, după şase zile

ZIUA de CLUJ a obţinut documente care arată cât de conştiincios s-a pregătit asocierea CS Vision & Ramb SRL pentru licitaţia de la Cluj. Astfel, una dintre cerinţele obligatorii pentru participanţii la licitaţie a fost ca aceştia să poată dovedi că au experienţă în domeniul sistemelor de ticketing. Actele pe care le avem demonstrează că CS Vision & Ramb SRL nu aveau niciun fel de experienţă cu două săptămâni înainte de termenul limită de depunere a ofertelor. Dar şi că, pe repede înainte, au obţinut-o.

Potrivit datelor publicate pe website-ul elicitaţie.ro, termenul până la care se puteau depune oferte era 26 noiembrie 2012, după care acestea intrau într-un lung proces de evaluare.

Image and video hosting by TinyPic

Ca să se poată înscrie la licitaţie, CS Vison a semnat, în 16 noiembrie 2012, contractul de furnizare nr. 230, cu SC Transbus SA, care operează curse de transport de persoane interjudeţean; societatea a avut şi contract cu Primăria Făgăraş, de asigurare a transportului public în localitate. Ca o paranteză, firma a fost administrată de omul de afaceri Constantin Codreanu, care între timp a ieşit la pensie, a ridicat o mănăstire din banii săi şi a devenit preotul ei.

Obiectul contractului dintre CS Vision şi Transbus îl constituia livrarea către transportator a două automate de eliberare a biletelor, a 10 computere de bord, a 10 validatoare, a două terminale de inspecţie, a unui server central şi a unui punct de descărcare a datelor. Acestea urmau să fie furnizate în două etape.

Image and video hosting by TinyPic

Vă amintiţi ce spuneam? Că termenul de finalizare a lucrărilor de la Cluj a fost de 13 luni, dar că treaba nu e terminată în totalitate nici acum, după doi ani şi şapte luni? Transbus a avut mai mult noroc: în 22 noiembrie 2012, la şase zile după semnarea contractului, o parte a lucrărilor era deja gata! CS Vision şi Transbus au semnat un proces verbal din care aflăm că „produsele care fac obiectul prezentului proces-verbal au fost furnizate". Este vorba despre un automat de eliberare a biletelor, un computer de bord, un validator, un terminale de inspecţie, un server central şi a un punct de descărcare a datelor, „livrate în bune condiţii".

Image and video hosting by TinyPic

Cu acest document, obţinut cu patru zile înaintea termenului limită de depunere a ofertelor, CS Vision, alături de Ramb SRL, a fost acceptată de Primăria Cluj-Napoca la licitaţie şi, mai mult, a fost desemnată câştigătoare. La licitaţia din 2012 au mai participat două societăţi bucureştene, UTI Group şi Radcom, care au contestat apoi rezultatul atribuirii atât la CNSC, cât şi în instanţă.

DNA a intrat pe fir în noiembrie

Licitaţia pentru sistemul de ticketing a intrat anul trecut în atenţia Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA). Toate documentele au fost ridicate de procurori, atât de la sediul CS Vision, cât şi de la Primăria Cluj-Napoca, în 10 noiembrie 2015. Deocamdată, DNA nu a anunţat la ce concluzii a ajuns. Totul a plecat de la plângerea penală făcută de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), respectiv de compania Incertrans, care au semnalat DNA şi DLAF că CS Vision s-ar fi folosit de rapoarte de încercări false pentru a câştiga licitaţia de la Cluj.

„Autoritatea contractantă (Primăria Cluj-Napoca n. red.) a declarat câştigătoare o ofertă neconformă şi în baza unor documente care prezintă suspiciunea că sunt false. (...) În speţă au fost identificate indicii certe cu privire la prezentarea de declaraţii sau documente false, incorecte sau incomplete, care are ca efect deturnarea sau reţinerea incorect de fonduri din bugetul general al Comunităţilor Europene sau din bugetele gestionate de Comunităţile Europene sau în numele acestora", spun reprezentanţii MDRAP, într-un răspuns trimis ZIUA de CLUJ, în februarie 2015, ziar care a relatat în premieră despre acest scandal.

Ei cu ticketingul, tot ei şi cu bike-sharing-ul

În cadrul proiectului, au fost modernizate 87 de staţii de transport în comun în Cluj-Napoca, fiind montate 94 de copertine, amenajate 61 de automate de eliberare a legitimaţiilor de călătorie şi 74 de panouri de afişaj cu privire la circulaţia mijloacelor de transport în comun. Sistemul de ticketing şi cel de bike-sharing pe fonduri europene au fost implementate la Cluj de o familie din Braşov.

Tatăl, Gabriel Bâgiu, este implicat în dosarul preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Potrivit procurorilor, firma lui Bâgiu senior, Ramb Sistem, a fost favorizată de Căncescu la atribuirea unor contracte. Societatea ar fi încasat nejustificat 660.000 de lei, iar şeful judeţului ar fi intervenit ca aceasta să obţină un alt contract, de 20 de milioane de lei, privind renovarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Braşov, deşi licitaţia fusese câştigată de o altă societate.

Fiul, Răzvan Gabriel Bâgiu, este patronul SC Ramb Infrastructură SRL, dar şi al CS Vision, membrele asocierii care a implementat sistemul de ticketing. De asemenea, tot Răzvan patronează compania Viacor Engineering, cu sediul în Bucureşti, care împreună cu Rico SRL din Constanţa a obţinut contractul pentru proiectul de bike-sharing. Nici mama lui Răzvan nu a rămas pe dinafară. Maria Bâgiu este administrator sau acţionar la unele dintre firme.

Despre familia Bâgiu se ştie că este apropiată de fostul PDL, fiind în sfera de influenţă a lui Corvin Nedelcu, un personaj extrem de interesant şi care are legături cu Theodor Stolojan şi Vasile Blaga. Nedelcu şi Răzvan Bâgiu au fost asociaţi la Viacor Engineering, firmă care i-a rămas lui Bâgiu junior în 2009, când Nedelcu a devenit membru în guvernul Emil Boc. Viacor este liderul asocierii care a implementat la Cluj, tot cu mari întârzieri, sistemul de bike-sharing.

Comenteaza