DNA la Primărie pentru ticketing. Cum a fost recepţionat sistemul fără să fie funcţional

DNA la Primărie pentru ticketing. Cum a fost recepţionat sistemul fără să fie funcţional
Primăria a recepţionat sistemul de ticketing într-o grabă de neînţeles, în 2 septembrie, în condiţiile în care - la acel moment - nu funcţiona nici măcar un automat de bilete.

Primul automat de bilete pentru mijloacele de transport în comun din Cluj a fost pornit abia în 9 septembrie, la o săptămână după recepţie. A fost, însă, o treabă făcută de ochii Europei, care a finanţat implementarea ticketingului.

La momentul recepţiei, sistemul trebuia predat complet funcțional (adică toate componentele hardware și software să fie funcționale), iar termenul asumat iniţial a fost 28 iulie 2014. Din acel moment au existat patru amânări. Nici măcar acum, aproape de jumătatea lunii noiembrie, nu este funcţional întregul sistem, deşi primarul promisese că va fi pornit integral până la finalul lui octombrie.

În cadrul proiectului, finanţat din fonduri europene în valoare de 33,6 de milioane de lei, au fost modernizate 87 de staţii de transport în comun în Cluj-Napoca, fiind montate 94 de copertine, amenajate 61 de automate de eliberare a legitimaţiilor de călătorie şi 74 de panouri de afişaj cu privire la circulaţia mijloacelor de transport în comun. Sistemul de ticketing face acum obiectul unei anchete a Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

Cu ce „palmares" s-a prezentat CS Vision la licitaţia de la Cluj

ZIUA de CLUJ vă prezintă în exclusivitate cum ar fi trebuit să se desfăşoare lucrurile cu acest sistem de ticketing. Punctele de personalizare/vânzare carduri trebuiau să fie funcționale la momentul recepţionării, adică să poată personaliza carduri cu datele călătorilor (fotografie, CNP), să încarce bilete/abonamente pe carduri, să reîncarce bilete/abonamente pe carduri după consumarea/expirarea titlurilor de călătorie.

Comunicația internet dintre punctele de personalizare/vânzare carduri și aplicația software de la sediul CTP trebuia să fie funcțională. Toate tranzacțiile realizate în aceste puncte trebuiau să fie transmise/procesate în aplicația software de taxare de la sediul CTP în vederea realizării de rapoarte.

Validatoarele trebuiau să fie funcționale complet, nu doar să valideze bilete de hârtie, ci să valideze şi carduri contactless, să poată fi plătită călătoria şi direct în vehicul, la validator, cu card bancar. TVM-urile trebuiau să fie funcționale complet, nu doar să elibereze bilete de hârtie, ci și carduri contactless nenominale, să încarce cu bilete și abonamente cardurile contactless nominale produse în punctele de personalizare/vânzare. Panourile de informare călători în stații să afișeze timpii estimați de sosire în stație autobuzelor/tramvaielor/troleibuzelor. Majoritatea acestor operaţiuni nu sunt posibile încă.

Stai să te întrebi cum a arătat dosarul cu care CS Vision s-a înscris la licitaţie. Firma nu are expertiză în acest gen de sisteme, nu a implementat niciun sistem de taxare și informare călători în stații. De aceea a depus în licitație ca experiență similară (ce s-a dovedit a fi falsă) implementarea unui sistem la Brașov - Transbus Codreanu SRL. Doar că „sistemul" era format din DOAR UN VALIDATOR, DOAR UN TVM, DOAR UN CALCULATOR DE BORD.

Recepția înseamnă preluarea de la executant a unui SISTEM FUNCȚIONAL ÎN TOTALITATE.
Asigurarea de comunicaţie activă între componentele sistemului - comunicație internet între puncte de personalizare/vânzare carduri și aplicația software de la sediul CTP, comunicație internet/mobilă între TVM-uri și aplicația software de la sediul CTP, comunicație mobilă între panouri de informare din stații și aplicația software de la sediul CTP, dotarea fiecărui calculator de bord de pe cele 327 vehicule cu sim de comunicaţie date pentru comunicația mobilă cu aplicația software de la sediul CTP.

FĂRĂ ACESTE COMUNICAȚII ACTIVE NU SE POT VERIFICA TOATE FUNCȚIONALITĂȚILE ECHIPAMENTELOR ȘI APLICAȚIEI SOFTWARE DE LA SEDIUL CTP, ADICĂ FUNCȚIONALITATEA SISTEMULUI ÎN ANSAMBLU.

Aşa cum ZIUA de CLUJ a scris în premieră, pentru validatoare, calculatoare de bord și TVM-uri s-au depus certificate tehnice de la Incertrans despre care există suspiciuni că ar fi false.

Primăria a aflat despre documentul fals al celor de la CS Vision înainte de DNA

DNA şi DLAF au anchetat începând de anul trecut modul în care asocierea braşoveană de firme a câştigat licitaţia pentru ticketingul de la Cluj (AICI). Informaţiile sunt că ar fi folosit documente false, lucru confirmat de un răspuns primit la redacţie din partea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.

„În cadrul ofertei tehnice pentru trei tipuri de echipamente principale ale sistemul de e-ticketing (validator dual, validator contactless, automat de vânzare bilete), asocierea RAMB - CS Vision a depus documente care prezintă suspiciunea că sunt false", a comunicat MDRAP, la solicitarea cotidianului ZIUA de CLUJ. Concret, CS Vision SRL a prezentat în dosarul înscris la licitaţie documente pe care le-a prezentat ca provenind de Incertrans SA, pe care societatea de cercetări în transporturi din Bucureşti nu le recunoaşte.

ZIUA de CLUJ a relatat că primăria aflase înaintea DNA despre faptul că CS Vision a câştigat licitaţia, folosindu-se de un document în legătură cu care exista suspiciunea că a fost falsificat. În 25 septembrie 2014, reprezentanţii din România ai firmei Solaris, care urmau să aducă cele 40 de autobuze noi la Cluj, s-au adresat Incetrans SA şi au obţinut în premieră dovada falsului. Autobuzele Solaris au fost dotate cu 240 de validatoare de la CS Vision, în condiţiile în care reprezentanţii firmei poloneze s-au plâns de preţul prea mare şi au dorit să cumpere din altă parte.

Sursele ZIUA de CLUJ susţin că au trimis faxul mai departe, la primărie, dar nu a fost crezuţi. Abia când au trimis documentul original, municipalitatea i-a luat în seamă. Ca urmare... respectivul document a fost ignorat. Aşa că Solaris a trebuit să îşi instaleze validatoarele şi calculatoarele de bord cumpărate de la CS Vision.

„Cei de la Solaris au spus tot felul de lucruri, nu pot să comentez acest lucru. Nu le-am solicitat să cumpere validatoarele de la CS Vision, dar există solicitări în scris din partea primăriei să respecte caietul de sarcini", spunea în februarie Virgil Poruţiu.

Tatăl, contracte la Braşov, fiul, la Cluj

Cine este familia care implementează la Cluj sistemul de ticketing şi cel de bike-sharing pe fonduri europene. Tatăl, Gabriel Bâgiu, este implicat în dosarul preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Firma lui Bâgiu senior, Ramb Sistem, a fost favorizată de Căncescu la atribuirea unor contracte, spun procurorii. Societatea a încasat nejustificat 660.000 de lei, iar şeful judeţului a intervenit ca aceasta să obţină un alt contract, în valoare de 20 de milioane de lei, privind renovarea Spitalului Judeţean de Urgenţă Braşov, deşi licitaţia fusese câştigată de o altă societate.

„Beizadeaua" Răzvan Gabriel Bâgiu este patronul SC Ramb Infrastructură SRL (diferită de Ramb Sistem, a tatălui său) - CS Vision. De asemenea, tot el patronează compania Viacor Engineering, cu sediul în Bucureşti, care împreună cu Rico SRL din Constanţa a obţinut contractul pentru proiectul de bike-sharing. Nici mama lui Răzvan nu a rămas pe dinafară. Maria Bâgiu este administrator sau acţionar la unele dintre firme.

Despre familia Bâgiu se ştie că este apropiată de fostul PDL. Cei doi sunt în sfera de influenţă a lui Corvin Nedelcu, un personaj extrem de interesant şi care are legături cu Theodor Stolojan şi Vasile Blaga. Nedelcu şi Răzvan Bâgiu au fost asociaţi la Viacor Engineering, firmă care i-a rămas lui Bâgiu junior în anul 2009, când Nedelcu a dorit să devină bugetar.

Atunci, el a intrat în subordinea premierului de la acea vreme, Emil Boc. Mai întâi, trei persoane influente au pus o vorbă bună la Vasile Blaga pentru a fi angajat în Ministerul Dezvoltării. Florin Popescu, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Dâmboviţa şi actual senator şi preşedinte al PDL Argeş, Mircea Andrei, şi şeful SPP, generalul Lucian Pahonţu, l-au sprijinit pentru a ajunge consilier la cabinetul lui Blaga.

După câteva luni, a ajuns consilier clasa I la ANOFM, iar pe 16 decembrie a preluat, temporar, funcţia de secretar general adjunct al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, funcţie deţinută până în ianuarie 2010. În 9 februarie 2011, într-un document semnat de Emil Boc, se preciza: „domnului Corvin Nedelcu i se aplică mobilitatea din funcţia publică de secretar general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret în funcţia publică de secretar general al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului".

Despre Nedelcu se ştie că a fost cadru militar şi a lucrat în cadrul Serviciului de Protecţie şi Pază, fiind persoana însărcinată să îl protejeze pe Theodor Stolojan (PDL). Din această poziţie, el a devenit chiar cavaler de onoare la nunta lui Vlad Stolojan, fiul parlamentarului european.

Colegii de la ziuanews.ro scriau că, în 2010, Nedelcu a promovat o ordonanţă de urgenţă cu ajutorul căreia o firmă controlată de el a intrat în posesia hotelului şi restaurantului de la complexul Olimpia, din capitală. Din 2013, Corvin Nedelcu este inspector guvernamental în cadrul Secretariatului General al Guvernului.

Comenteaza