Lovitură de teatru în proiectul european de 71 de milioane de euro al aeroportului. Cererea de finanţare nu a fost semnată FOTO

Lovitură de teatru în proiectul european de 71 de milioane de euro al aeroportului. Cererea de finanţare nu a fost semnată  FOTO
Consilierii judeţeni au decis într-o şedinţă extraordinară să modifice o hotărâre din ianuarie 2015, prin care au aprobat Acordul de principiu al judeţului pentru asocierea cu Aeroportul Cluj, CNADNR şi CFR SA, pentru proiectul intermodal. Tot atunci plenul CJ Cluj l-a mandatat pe vicepreşedintele Ioan Oleleu să semneze cererea de finanţare, care ar trebui depusă la Comisia Europeană până în 26 februarie în încercarea de obţine 85% fonduri nerambursabile pentru acest proiect.

 

Valoarea totală a proiectului va fi (dacă va primi girul Uniunii Europene), potrivit studiului de fezabilitate, de 71 de milioane de euro, din care 60 de milioane fonduri nerambursabile iar 11 milioane, contribuţia celor patru parteneri din asocierea amintită .

Răsturnarea de situaţie care avea să urmeze în cursul nopţii a fost prefaţată de o dispută verbală între vicepreşedintele CJ Cluj, Ioan Oleleu (PSD), care a condus şedinţa în lipsa preşedintelui interimar Vakar Istvan (plecat din instituţie până vineri), şi majoritatea consilierilor PNL, cărora li s-a alăturat chiar colegul de partid al lui Oleleu, Dan Canta.

Oleleu a cerut consilierilor să includă în hotărârea de mandatare faptul ca semnătura sa pe cererea de finanţare să fie pusă după obţinerea unui punct de vedere al aparatului de specialitate al executivului CJ. Aceştia, însă, nu au votat propunerea vicepreşedintelui forului judeţean.

Trebuie amintit că aparatul de specialitate al executivului a trimis conducerii CJ şi consilierilor, înainte de şedinţă, o informare prin care susţineau că documentaţia necesară pentru depunerea cererii de finanţare nu este completă (foto).

Redăm câteva pasaje din această informare:

* „Nu există hotărâri de Consiliu Judeţean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, în baza avizului Comisiei Tehnico-Economice şi a cheltuielilor legate de proiect".

* „În cererea de finanţare nu sunt detaliate sursele de finanţare pentru toţi aplicanţii, respectiv nu se regăseşte contribuţia RA Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj pentru Terminalul Cargo Aeroport şi a CNADNR pentru legătura rutieră între terminalele cargo, în condiţiile în care aceştia sunt titulari de investiţii".

Imediat după şedinţa plenului CJ, după ora 21:00, vicepreşedintele a cerut în scris funcţionarilor publici de specialitate ai instituţiei punctul lor de vedere cu privire la semnarea sau nu a cererii de finanţare votate de consilierii judeţeni.

După câteva ore, avizul aparatului de specialitate al forului judeţean a fost unul negativ, având ca argumente documentaţia incompletă ce trebuie anexată cererii şi lipsa asumării finanţării din partea celorlaţi parteneri ai asocierii.

În faţa acestei situaţii, Oleleu a luat decizia de a amâna semnarea cererii de finanţare şi a hotărât să plece încă de marţi noaptea, împreună cu o parte din persoanele din executiv desemnate să elaboreze cererea de finanţare, la Bucureşti, la Ministerul Transporturilor, la responsabilii fondurilor europene, la CNADNR şi la CFR SA pentru lămuriri suplimentare.

Surse din CJ au informat că şi compania naţională CFR SA a trimis în această lună o adresă către forul clujean, în care susţine că avizul Comisiei Tehnico Economice este fără implicare legală şi financiară. Adică nu îşi asumă nici cofinanţarea, nici acordul de parteneriat în acest proiect.

Studiul de fezabilitate pentru transportul intermodal propune realizarea unui terminal cargo la aeroport, a unui terminal cargo CFR, a unei staţii CFR pentru călători. Acelaşi studiu mai prevede construirea unei legături pietonale gară-aeroport şi a unei legături rutiere între terminalele cargo.
Dacă proiectul va fi aprobat de Comisia Europeană, aceste obiective ar urma să fie realizate între anii 2016 şi 2020.

În plenul sedinţei CJ Cluj de aseară, directorul aeroportului, David Ciceo, a susţinut că proiectul intermodal este primul de acest gen din România şi că este nevoie de foarte multe avize.

El a mai spus că a fost la Bucureşti, la Ministerul Transporturilor, la ministrul Ioan Rus, la secretarul general Mircea Jorj şi la CNADNR, unde a discutat despre proiect. Ciceo a mai afirmat că a primit avizul CNADNR pentru depunerea proiectului, dar a admis că nu există aviz tehnico- economic de la CJ Cluj..

Optimismul directorului aeroportului cu privire la şansele de a obţine finanţarea de la Uniunea Europeană în această sesiune (a cărei cerere trebuia depusă cel târziu peste 24 de ore, n. red.), a scăzut.

Ciceo a admis că şansele sunt mici acum, dar că proiectul va putea fi mult mai matur pentru etapele următoare de depuneri, cea mai apropiată fiind în toamna acestui an. Dar la această viitoare sesiune nu se ştie cât va fi procentul de finanţare nerambursabilă a UE, iar cel mai probabil acesta va scădea.

Un document al CNADNR trimis la CJ Cluj (foto) îl contrazice pe directorul aeroportului cu privire la avizul companiei pentru acest proiect, care vorbeşte despre necesitatea „completării documentaţiei" înainte de obţinerea avizului „DRDP Cluj, pe a cărei rază administrativă se propune realizarea acestui obiectiv".

Printr-un alt document al CNADNR, trimis în 23 februarie, către CJ Cluj (foto), compania de drumuri precizează: „Vă transmitem anexele A2.1, A2.2, A2.3, şi B1, semnate de CNADNR, în calitate de partener fără implicaţii financiare".

Rămâne de văzut care va fi decizia vicepreşedintelui CJ Cluj după discuţiile de la Bucureşti. Dacă nu semnează, cererea de finanţare nu poate fi depusă. Precauţia lui Oleleu ar putea să aibă legătură cu faptul că recent justiţia a invalidat o hotărâre  luată de consilieri  în vară, pentru înscăunarea de câteva zile a consilierului PNL, Mihai Seplecan, în fruntea judeţului, fără avizul juriştilor instituţiei, care până la urmă au avut dreptate.

De asemenea, ancheta Direcţiei Naţionale Anticorupţie cu privire la ce s-a întâmplat la aeroport sub mandatul lui Horea Uioreanu încă nu s-a încheiat, iar procurorii anticorupţie, alături de Departamentul de Luptă Antifraudă investighează mai multe cazuri de acordări ilegale de finanţări europene, iar, potrivit unor comunicate ale DNA, inclusiv depunerea unor cereri de finanţare incomplete este sancţionată penal.

 

 

 

Comenteaza