Breaking news Video Foto IMAGINI de pe șantierul metroului din Cluj: Încep lucrările în faza subterană / Declarații primar Emil Boc
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 08:45
- Administraţie
- Ascultă știrea

Încep lucrările de construcție a puțului de lansare a utilajelor care vor fora cele două tuneluri ale viitorului metrou din Cluj-Napoca. Asamblarea TMB-urilor (cârtitelor) va dura circa o lună de zile în subteran. Spre finalul lunii septembrie 20255, constructorii vor știi când vor putea începe forările tunelurilor.
Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, este prezent în dimineața de luni, 11 august 2025, pe șantierul metroului unde sunt demarate lucrările la puțul de lansare din zona stației Teilor, comuna Florești, punctul cheie de unde vor porni cele două mașini de forat tuneluri (TBM-uri) ce vor excava galeriile metroului din Cluj-Napoca.
''Metroul de la Cluj intră în faza subterană. Astăzi, încep lucrările de construcție a puțului de lansare a mașinilor care vor fora în subteran cele două tuneluri. Sunt peste 150 de proiectări și ingineri implicați. Peste 40 de avize sunt necesare când începe fiecare etapă. Se va lucra la o adâncime de maim 24 de metri. Vor fi introduse, bucată cu bucată TMB-urile, vor fi asamblate în subteran și apoi vor începe, efectiv, lucrările la tunele, la cele 7 satii unde se lucrează concomitent'', a declarat edilul Emil Boc.
Șerban Iorga, reprezentantul constructorului: ''Vorbim de locații unde vom avea 35 m pe 19 m lățime, cu adâncime de 16 m. Acești pereți mulați vot fi săpați până la 24 m adâncime și ultima lor parte va fi distrusă pentru a avea loc să fie turnată fundația puțului de lansare, fundație pe care se vor cobora cârtitele bucată cu bucată - 120 de tone cea mai grea bucată. Vor fi asamblate și apoi se pleacă la treabă''.
Această etapă marchează începutul lucrărilor subterane pentru primul proiect de metrou realizat în afara capitalei României. Puțul este conceput să găzduiască două TBM-uri, fiecare urmând să foreze câte un tunel paralel al magistralei de peste 21 km, care va cuprinde 19 stații subterane și va transforma semnificativ transportul urban din regiune.
Construcția pereților mulați reprezintă o operațiune complexă, ce implică săpături mecanizate, armare și turnare de beton, pentru a asigura stabilitatea și etanșeitatea structurii. În paralel cu excavațiile, vor fi realizate platformele tehnice și sistemele necesare asamblării echipamentelor în subteran. După finalizarea acestor lucrări, componentele TBM-urilor vor fi coborâte în puț pentru montajul final, moment decisiv în realizarea tunelurilor.
Reprezentanții antreprenorului general subliniază importanța acestui pas, care va fi realizat cu cea mai mare precizie tehnică și conform celor mai ridicate standarde internaționale. Proiectul vizează nu doar construirea unei infrastructuri moderne, ci și o mobilitate urbană sustenabilă, cu un impact major asupra calității vieții în Cluj-Napoca și zonele metropolitane.
Pe 25 mai 2023 a fost semnat contractul pentru construirea Magistralei I de metrou din „Capitala Ardealului”. În valoare de două miliarde de euro, lucrările la această linie vor fi finalizate în 2031, Linia 1 de metrou va avea o lungime de 21 de kilometri și 19 stații.
Pe 28 februarie 2023 a fost desemnat câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția de lucrări, respectiv asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company.