Primarul susţine scumpirea biletelor RATUC. Cu 0,25 bani pe călătorie

Primarul susţine scumpirea biletelor RATUC. Cu 0,25 bani pe călătorie
Consilierii locali decid la şedinţa de vineri dacă majorează preţul biletelor de călătorie pe mijloacele de transport în comun.

Edilul Emil Boc propune Consiliului Local scumpirea biletului cu două călătorii la 4 lei, cu 50 de bani mai puţin decât a solicitat Regia de Transport din subordinea primăriei. Clujenii spun că strategia administraţiei privind transportul în comun nu este altceva decât "populism ieftin pe banii contribuabililor, servicii zero la orele de vârf".

Preţul biletelor de călătorie pe mijloacele de transport în comun nu a crescut de trei ani de zile, în condiţiile în care preţul carburantului a înregistrat majorări în fiecare an, conform regiei. Consiliul de Administraţie Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) a cerut Consiliului Local majorarea tarifelor pentru biletele de călătorie şi abonamente pe mijloacele de transport în comun. Propunerea este de majorare a preţului biletului cu două călătorii de la 3,5 lei la 4,5 lei. Vorbim de o majorare cu 10 lei pentru un abonament lunar pe o linie. Un abonament pe o lună valabil pe toate liniile va fi mai scump cu 20 de lei, potrivit solicitării RATUC.

Primarul a anunţat ieri că va propune Consiliului Local creşterea preţului la 4 lei, adică o majorare cu jumătate din suma solicitată de Consiliul de Administraţie a Regiei de Transport.
Cu o zi înainte de intervenţia publică a primarului, directorul RATUC, Liviu Neag, a declarat că biletele se vor scumpi cu 0,25 de bani pe călătorie. Tot marţi, consilieri din partidul lui Boc, declarau public că nu vor susţine majorarea preţului la biletele de cătătorie cu mijloacele de transport în comun. Ovidiu Turdean de la PDL, a declarat, la REALITATEA FM Cluj, că nu poate fi de acord cu o majorare a preţului biletelor şi nici cu acest mod în care regiile din subordinea autorităţilor publice "căpuşează" bugetul public, în loc să aplice un management performant. Preşedintele PSD Cluj, Remus Lăpuşan, a afirmat ieri că toţi colegii săi din Consiliul Local îşi vor face treaba şi nu vor fi de acord nicio clipă cu scumpirea biletelor.

Potrivit ultimei rectificări de buget, regia primăriei avea venituri totale de peste 105 milioane de lei. Din aceste, subvenţiile oferite de primăriei erau de peste 33,4 milioane de lei (pentru acordarea de gratuităţi pensionarilor, studenţilor, etc). Din totalul veniturilor, cheltuielile cu personalul sunt de 57,3 milioane de lei. Investiţiile realizate la regie (achiziţii de tramvaie, modernizarea liniei de tramvai) sunt subvenţionate tot de la bugetul local sau fonduri europene. În ultimii ani RATUC a cumpărat doar autobuze second-hand şi două autobuze noi, Euro 4 (comandate de la firma Magyar Jarmutechnikai, în baza unui contract-cadru). RATUC urma să achiziţioneze 25 de astfel de autobuze. Banii pentru cel două mijloace de transport noi au fost daţi tot din bugetul primăriei. Ultimele autobuze, în număr de 70, au fost cumpărate în 2004-2005 şi au costat aproximativ 12 milioane de euro, bani contractaţi prin credit de la BCR. Autobuzele au fost achiziţionate de la societatea Astra Bus Arad, care avea un parteneriat cu Irisbus. Restul autobuzelor din parcul RATUC au diferite vârste, între 10 şi 18 ani sau chiar mai vechi. Anul trecut s-au cumpărat patru garnituri de tramvaie poloneze noi, iar în cazul troleibuzelor noi au rămas doar promisiunile.

Clujenii critică serviciile oferite de RATUC şi spun că strategia primăriei la acest capitol implică doar "populism ieftin pe banii contribuabililor şi servicii zero, mai ales la orele de vârf". Cititorii ZIUA de CLUJ critică frecvent serviciile regiei. "Bine, să scumpească. Dar la vară vreau să mă urc în autobuze cu aer condiţionat pornit! Şi mă refer la aer condiţionat, nu la ventilaţie care bagă în autobuz aer şi mai cald", a apreciat un cititor. "RATUC nu asigură condiţiile cele mai bune de transport, însă asta se poate schimba dacă există voinţă la nivelul primăriei. În primul rând, oraşul a investit şi investeşte o căruţă de bani în modernizarea transportului în comun, iar Boc şi restul consilierilor trebuie să înţeleagă că, dacă la RATUC există un management de anii ‘80, acesta trebuie schimbat", a scris unul dintre aceştia.

"Nu lucrez în nicio instituţie publică şi vin în fiecare zi de la 20 km. Şi da, prefer maşina personală în defavoarea RATUC-ului. De ce? Pentru că mă simt în siguranţă în maşină. În RATUC părinţii mei au fost jefuiţi deja de două ori. Primăria ar trebui să se implice. Dar nu o face decât cu populismul ieftin gen autobuze electrice, enşpe tramvaie mov care nu ajung nici când ies eu la pensie, etc. Să dezvolte un transport public viabil şi sigur. Cei care susţin ideea de circulat cu RATUC să ceară primăriei câteva date: numărul de mijloace care pleacă din Mănăştur, numărul de locuri din ele şi numărul de pasageri ce folosesc aceste mijloace. Şi vor vedea că, la orele de vârf, nu sunt respectate nici cele mai elementare norme. Cautaţi directivele de transport referitoare la numărul de animale/suprafaţa minimală la transport. Veţi vedea că animalele au un spaţiu mai mare asigurat de lege decât oamenii, la ore de vârf", a apreciat un alt cititor.

 

Etichete
Comenteaza