Probleme la noua pistă de aterizare-decolare

Probleme la noua pistă de aterizare-decolare
Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca riscă să îşi piardă în curând operatorii aerieni dacă nu va fi în măsură să pună în funcţiune noua pistă de 2.100 metri.

Un arhitect şef care s-ar dezice de propria-i autorizaţie de construire, blocarea unui studiu de fezabilitate în Comisia Tehnică şi chiar în forul Consiliului Judeţean, lucrări asumate de unii în detrimentul altora sunt doar o parte din problemele care ţin în loc proiectul noii piste a aeroportului clujean. Se speculează că în spatele acestei întregi încurcături se ascund interesele unor lideri politici de la Bucureşti, care ar avea tot interesul să destabilizeze puterea celor care conduc PSD Cluj. În paralel, Aeroportul Cluj-Napoca riscă să rămâne cu noua pistă nefuncţională şi implicit să-şi piardă operatorii aerieni.

În spatele promisiunilor privind finalizarea noii pieste de aterizare-decolare se ascund, de fapt, probleme grave. Nu doar exproprierile par, aşadar, să dinamiteze acest proiect, ci şi lipsa unei coerenţe la nivelul Consiliului Judeţean. Sursele ZIUA de CLUJ au informat că o întreagă tevatură ar fi ieşit pe marginea acestui proiect din momentul în care consorţiul care se ocupă de şantier, Construcţii Napoca SA - Icco Systems - Geo Arc Otopeni, ar fi invocat necesitatea unor lucrări suplimentare, care presupuneau şi costuri în plus. Iniţial, preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu, a fost de acord cu această propunere, fapt pentru care hotărârea a şi fost aprobată de către forul Consiliului Judeţean. „Avem obligaţia să finalizăm acest proiect, prin urmare, dacă aceste lucrări sunt necesare pentru funcţionalitatea pistei, le vom aproba", explica, la momentul respectiv, Uioreanu.

Ulterior, însă, acelaşi Consiliu Judeţean a decis să revoce această hotărâre pe motiv că nu ar respecta parametrii tehnici prevăzuţi în proiectul iniţial care a fost elaborat de către societatea IPTANA. Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ioan Oleleu, în concurs cu liderul PSD Cluj, consilierul Remus Lăpuşan, ar fi cerut în mod expres, spun sursele ZIUA de CLUJ, ca această hotărâre să fie revocată. Teoretic, PSD-iştii ar fi invocat o încălcare a teritoriului ce vizează lucrările de deviere a Someşului, aflate în sarcina Direcţiei Bazinale de Apă Someş Tisa. Practic, însă, sursele noastre spun că, de fapt, tot jocul ar fi făcut de la Bucureşti, chiar de către vicepremierul PSD Liviu Dragnea, motiv pentru care acesta ar fi şi venit, de altfel, la Cluj pentru a se preocupa de aeroportul de aici.

Constructorul pistei a invocat o serie de caracteritici tehnice care necesitau îmbunătăţiri pentru ca pista să corespundă tuturor normativelor în vigoare. De altfel, în acest sens şi-a dat avizul inclusiv Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR). „N-aş putea să vă spun eu care a fost motivul pentru care propunerea noastră a fost respinsă de Consiliul Judeţean. Mai exact, a fost respinsă după ce iniţial fusese aprobată. Eu nu îmi permit să comentez aşa ceva, însă, evident, lucrurile acestea tot trebuie realizate", a subliniat directorul tehnic al Geo Arc, Raul Dragomir. În fapt, propunerile Geo Arc au fost combătute la nivelul comisiei tehnice din cadrul Direcţiei de Urbanism a Consiliului Judeţean. Atât arhitectul şef, Sanda Oltean cât şi şeful Direcţiei achiziţii publice, Mariana Raţiu, s-ar fi opus propunerii de îmbunătăţire a caracteristicilor tehnice ce vizau o serie de lucrări suplimentare în cadrul proiectului pistei.

Aceasta din urmă respinge orice amestec politic. „Este aberant că se spun astfel de lucruri. În ceea ce mă priveşte, eu mi-am făcut datoria. Aeroportul a venit cu soluţia propusă de Geo Arc, care practic, nu făcea decât să modifice proiectul tehnic realizat iniţial de societatea IPTANA. Or, eu nu pot să aprob aşa ceva, mai ales dacă nu am şi un punct de vedere de la reprezentanţii IPTANA. Proiectul IPTANA a fost avizat şi aprobat oficial. Cum să venim acum, de la noi putere, şi să modificăm acest proiect, pe ce bază? Adică înlocuim un proiect aprobat perfect legal de către o societatea care a obţinut toate avizele în sensul acesta cu un altul, făcut de Geo ARC? Cum să facem asta? Este nelegal să procedăm aşa, mai ales că se schimbă nişte parametri tehnici ceea ce presupune şi costuri suplimentare", a subliniat Mariana Raţiu.


În final, s-a ajuns la conluzia că se impune ca modificările tehnice trebuie operate de către cei care au elaborat iniţial proiectul. „Să vină cu modificările operate de IPTANA şi atunci noi ne vom face treaba aşa cum prevede legea", a spus Raţiu. Raul Dragomir a spus că, în mod normal nu mai era nevoie de intervenţia IPTANA, având în vedere că propunerea Geo Arc viza soluţii complet noi, dar că nu are o problemă să respecte această decizie: „Să sperăm că IPTANA va reuşi să-şi facă treaba până în 7 iulie, aşa cum s-a stabilit, pentru ca mai apoi să intrăm şi noi cu detaliile tehnice petru finalizarea lucrărilor la pistă". Directorul aeroportului, David Ciceo, nu a dorit să comenteze în niciun fel această situaţie, însă, a atras şi el atenţia că există acest risc, ca actualii operatori aerieni să plece de la Cluj, în cazul în care noua pistă nu va deveni funcţională din toamnă.


Problema nu se rezumă doar la această situaţie. Sursele ZIUA de CLUJ afirmă că arhitectul şef al judeţului, Sanda Oltean (care nu a putut fi contactată pe parcursul zilei de ieri - n. red.) s-ar dezice de autorizaţia de construire pe care a semnat-o în mandatul lui Alin Tişe la şefia CJ. Deşi au trecut mai bine de doi ani de când se lucrează la noua pistă (proiectul fiind aproape finalizat), Sanda Oltean s-ar fi dus la actualul preşedinte, Horia Uioreanu, pentru a se „autodenunţa" în privinţa semnării acestei autorizaţii de construire. Ea ar fi declarat că ar fi fost „presată" să semneze acestă autorizaţie. Raţiu a admis că arhitectul şef are o problemă, însă a evitat să ofere vreo explicaţie în sensul acesta. Nici preşedintele Horea Uioreanu şi nici vicepreşedintele Ioan Oleleu nu au fost de găsit, ieri, pentru a oferi explicaţii.

Meci Dragnea - Rus?

Este cunoscut faptul - chiar dacă nu e oficial - că în spatele consorţiului care se ocupă de pistă (condus de Ştefan Dimitriu şi Ioan Bene) se află liderul de drept al PSD Cluj, Ioan Rus. Sursele ZIUA de CLUJ afirmă că, prin intermediul unor "soldaţi zeloşi", Dragnea ar atenta, de fapt, la puterea lui Ioan Rus. Nimeni însă nu doreşte să vorbească despre toate acestea şi cu atât mai puţin să recunoască vreo implicare a lui Dragnea şi a lui Rus. Problema cu care se confruntă însă aeroportul confirmă această situaţie, şi, ce e mai grav, există riscul să plece companiile aeriene dacă noua pistă nu va fi pusă în funcţiune.

 

 

Etichete
Comenteaza