Comisie specială pentru introducerea metroului în Cluj. Primăria consultă specialiştii Universității Tehnice

Comisie specială pentru introducerea metroului în Cluj. Primăria consultă specialiştii Universității Tehnice

Deşi ideea este veche de pe vremea lui Gheorghe Funar şi a mai fost reluată şi de alţi aspiranţi pentru fotoliu de primar, iar părerile specialiştilor sunt încă părţite, introducerea metroului în Cluj-Napoca este subiect de campanie electorală în 2018. Primăria pregăteşte un studiu de prefezabilitate, PSD Cluj a lansat un site dedicat şi cere acum comisie specială pentru proiect. 

Deputatul Horia Nasra şi senatorul Vasile Ilea au prezentat, în aprilie, proiectul introducerii metroului în zona metropolitană primarilor din localităţile limitrofe Clujului. Traseul este Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Apahida - Jucu, adică 30 km în linie dreaptă. 

Social-democrații au dat exemple de orașe cu metrou din Uniunea Europeană, care au populație comparabilă cu a Clujului: Catania, Brescia, Lausanne, Rennes, Lille, Bilbao. Vor parcări de tip park & ride la una sau la ambele extremități ale liniei de metrou şi spun că se așteaptă ca metroul să coste 30-60 milioane euro/km. PROIECTUL METROLULUI în viziunea PSD Cluj poate fi consultat AICI. 

Primăria clujeană se află în faza finală de elaborare a caietului de sarcini pentru studiul de prefezabilitate, care ar urma să fie lansat la început de noiembrie. Conform primarului Emil Boc, într-o primă fază metroul ar urma să funcţioneze doar din Floreşti şi până la aeroport. Iar acest lucru ar urma să se întâmple peste 10-15 ani. Pentru studiu au fost alocaţi 3,48 de milioane lei de la bugetul local pentru 2018. 

Şi totuşi, până în momentul de faţă clujenii nu li s-a prezentat un plan concret privind introducerea metroului în oraş. Deşi nici PSD nu a făcut mai mult decât să enumere cinci posibile modele pentru Cluj, susţine că municipalitatea nu se descurcă pe cont propriu şi că ar trebui o convocată o comisie specială care să se ocupe de acest proiect, aşa cum s-a întâmplat în cazul unor oraşe din Italia şi Spania. 

“Din păcate, municipalitatea a ratat startul proiectului, însă avem posibilitatea să recuperăm timpul pierdut dacă cei din primărie se vor organiza corespunzător. Dacă municipalitatea a luat în calcul, în urmă cu câteva luni, exemplul metroului din Brescia pentru a duce în discuţie tema metroului, trebuie să ţină cont de consultarea publică făcută și de autorităţile italiene.

Prin intermediul unei comisii, timp de doi ani, între 1986 și 1987, municipalitatea din Brescia a realizat o analiză privind costurile, impactul acestui proiect și s-au efectuat anumite controale detaliate cu privire la punerea în aplicare a acestui proiect.

Dacă luăm ca exemplu şi introducerea metroului în Bilbao, în 1971, conducerea Provinciei Vizcaya, Consiliul Local din Bilbao și Camera de Comerț au creat o comisie pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de infrastructură. Patru ani mai târziu, a fost creat consorţiul Consorcio de Transportes de Bizkaia (CTB)", transmite deputatul Horia Nasra, preşedintele PSD Cluj.

Acesta subliniază că oraşul nu duce lipsă de reprezentanţi ai mediului universitar (în special Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), ingineri, proiectanţi, arhitecţi. Primarul Clujului a declarat că a consultat deja specialişti din cadrul UTCN privind prevederile caietului de sarcini pentru studiu de prefezabilitate.

"Am vorbit cu conducerea UTCB, care a nominalizat o echipă de specialişti care să îşi spună punctul de vedere în legătură cu prevederile caietului de sarcini şi privind ultima tehnologie din domeniu. Acest metrou este pregătit pentru viitor, nu pentru standardele actuale", a declarat Emil Boc, la Realitatea FM. 

ZIUA de CLUJ a vorbit despre ideea introducerii metroului cu cel mai important specialist clujean în transportul rutier. VEZI ŞI METROU la Cluj. Specialist: ideea nu este absurdă, dar atenţie la dealuri

Comenteaza