Taxa pe centru, combătută cu monorailul

Taxa pe centru, combătută cu monorailul
O posibilă taxare a traficului în centrul oraşului, soluţie avansată de primarul Emil Boc, a pus pe jar consilierii locali PNL. Aceştia spun că monorailul propus de ei ar aduce mai multe avantaje pentru traficul din Cluj, în timp ce propunerea primarului este jignitoare pentru cetăţeni.

Taxa Boc pe centru este fără viziune, în condiţiile în care primăria cumpără doar mijloace de transport în comun second hand şi nu creează infrastructură reală de transport, ca în oraşele europene, atrage atenţia opoziţia.

La începutul săptămânii, primarul Emil Boc decreta viitoarele măsuri pentru fluidizarea circulaţiei în centrul oraşului. Fără autostrăzi suspendate şi proiecte fanteziste, dar cu soluţii testate deja de oraşele europene: reţea de transport local dezvoltată la nivel metropolitan, plus taxă pe traficul din centru. „Lucrurile nu se concentrează pe autostrăzi zburătoare, ci pe proiecte inteligente. Acesta este trendul european. Adică să lucrezi cu ceea ce ai deja. Să îmbunătăţeşti. Transportul public de calitate ajută la decongestionarea traficului. Reduci numărul de maşini din centru printr-un transport în comun calitativ", sublinia primarul , în cadrul unei dezbateri a strategiei oraşului pe următorii ani.

Problemele de trafic din oraş, lipsa locurilor de parcare şi aglomeraţia se vor reduce şi în Cluj-Napoca, în paralel cu dezvoltarea reţelei de transport public şi cu aplicarea unei soluţii testate la nivel european de alte oraşe: o minitaxă pe traficul cu maşini în centrul oraşului.

Opoziţia din Consiliul Local a criticat ieri taxa Boc pe traficul din centru, atrăgând atenţia că soluţiile pentru clujeni nu sunt taxele noi şi vorbele goale. „Soluţia <<inteligentă>> pe care primarul Emil Boc a decoperit-o pentru decongestionarea traficului este cea de instituire a unei noi taxe pentru clujeni, taxa pentru centru. Îi aducem aminte d-lui primar că înainte de a copia modele din alte oraşe europene, trebuie să creeze infrastructură alternativă pe care aceste oraşe o au - inele de centură, pasaje supra şi subterane, monorail, metrou uşor, nu numai cea a mijloacelor de transport în comun, care şi acesta a fost pus la punct de către primar prin achiziţionarea de second hand-uri, contrar promisiunilor făcute. În contrapartidă la propunerea noastră de monorail cu avantajele multiple pe care acesta le oferă - decongestioneză traficul, nu poluează mediul, atracţie turistică, creşte veniturile bugetului local, d-nul Boc vine cu soluţia unei noi taxe, care nu face altceva decât să ateste lipsa de viziune a actualei administraţii clujene, lipsa de viziune care se regăseşte şi în propunerea pentru noul PUG", a atras atenţia grupul de consilieri locali PNL. Aceştia spun că, pe de o parte, Boc critică inventarea la nivel naţional de noi taxe şi impozite, însă doreşte astfel de taxe la nivel local. „Îi lipsesc soluţiile să susţină noi investiţii şi îi este mai simplu să le critice pe ale altora în loc să-şi facă timp de a le discuta şi a le implementa. Îl invităm să discutăm soluţii alternative, altele decât cele care să împovăreze buzunarul şi aşa destul de sărăcit, al clujenilor", au mai menţionat consilierii liberali.

În urmă cu câteva săptămâni, aceştia au ieşit public cu soluţia monorail pe cursul râului Someş pentru decongestionarea traficului din oraş. Este vorba despre unul din principalele proiectele propuse Clujului de candidatul USL Marius Nicoară în cursa pentru funcţia de primar din 2012, care a fost reactivat de colegii săi de partid: crearea unei linii de tren suspendat, aşa-numitul monorail, pe care îl regăsim în oraşul Wuppertal din Germania încă din 1901.

Ce ar presupune un monorail în Cluj: pe axa Someşului s-ar putea amenaja o linie de tren suspendat, care să vizeze municipiul Cluj-Napoca şi comuna Floreşti, ulterior linia ar putea fi extinsă spre Gilău şi Apahida sau chiar la nivelul cartierelor Mănăştur şi Zorilor, cu revenire în Piaţa Mihai Viteazul şi ulterior în Mărăşti. Trenul în cauză ar fi constiuit din două vagoane şi ar urma să circule într-un interval cuprins între 2 şi 5 minute, în funcţie de fluxul călătorilor. Linia cuprinsă între Aeroportul Cluj şi Floreşti ar avea 10 km şi, conform unui antecalcul, construcţia ar costa 3 milioane de euro/km, plus infrastructura de staţie. Finanţarea acestui proiect s-ar putea face atât cu bani de la municipalitate, cât şi cu fonduri europene.

Comenteaza