Video Tren metropolitan Huedin - Gherla: "Ar pune capăt crizei forţei de muncă în Cluj-Napoca". Stadiul proiectelor centură metropolitană şi metrou

Tren metropolitan Huedin - Gherla: "Ar pune capăt crizei forţei de muncă în Cluj-Napoca". Stadiul proiectelor centură metropolitană şi metrou

Plecând de la premisa că, în următorii 20 de ani, oraşul Cluj-Napoca va atinge pragul de 1 milion de locuitori, administraţia locală încearcă să rezolve o problemă care deja dă bătăi de cap locuitorilor: traficul. Trei mari proiecte au fost anunţate pentru decongestionare şi mobilitate: centura metropolitană, trenul metropolitan şi metroul. Unul ar putea pune capăt chiar şi crizei forţei de muncă. 

Centura metropolitană: 

O firmă din Cluj a câștigat licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate, a planului urbanistic zonal şi a detaliilor tehnice pentru autorizarea centurii metropolitane. Firma se numește Explan și s-a asociat cu două societăți din Ungaria, Transinvest Budapest și SpecialTerv, respectiv cu o altă companie locală, Cadsil SRL. Centura metropolitană are o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro, bani care pot fi folosiţi până în anul 2023. Mai multe detalii AICI!

Transregio Feleac, cum se numeşte centura metropolitană în Master Planul General de Transport, are 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro (la care se adaugă TVA).

Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe Drumul Național nr. 1. Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului (2,3 km), legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti (9,9 km), şi traversarea Drumului Național nr. 1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura (1,9 km).

Cea de-a doua parte, centura Clujului, pleacă din sud-vestul oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro. Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

 

Trenul metropolitan:

Ar urma să utilizeze infrastructura de cale ferată existentă, pe relaţia Baciu/Mera - Jucu/Apahida, iar în viitor să fie extins între Huedin şi Gherla. Primarul Emil Boc caută să se inspire din experienţa altor oraşe europene asemănătoare Clujului, care au implementat cu succes un astfel de proiect. Un exemplu este oraşul german Karlsruhe, care are un tren regional, cu componentă importantă pe oraş. 

"Acum se modernizează calea ferată Cluj-Oradea, este un proiect european major, de care ne-am lipit şi noi. Am cerut deocamdată să ne permită că pe tronsonul Baciu/Mera - Jucu/Apahida să vedem unde putem să stabilim nişte staţii intermediare, care să fie conectate la mijloace de transport în comun înspre oraş. Vom vedea ulterior dacă aceste trenuri vor avea un operator public sau privat", a declarat primarul Clujului, în cadrul matinalului Realitatea FM Cluj. 

Pe termen lung, trenul metropolitan ar putea fi extins pe relaţia Huedin - Gherla. În viziunea edilului Clujului, acest lucru ar putea soluţiona criza forţei de muncă din oraş: "Să ai asemenea trenuri rapide care să aducă oamenii care stau mai departe și să îi aduci printr-un tren metropolitan ar fi foarte bine. Aici putem aduce resurse pentru toate meseriile din Cluj, nu numai pentru job-urile bine plătite, de ultimă generație, din IT, dar și pentru job-urile bine plătite din domeniul tehnic.

Avem nevoie și de lăcătuși, și de instalatori, de oameni în construcții. Începe să devină sufocantă problema forței de muncă în zona noastră. Ce facem? Trebuie să aducem forța de muncă din județul nostru, apoi din Transilvania și din toată țara. Înainte de a pleca un om din România, poate face un stop la Cluj și putem să găsim o alternativă pentru un loc de muncă”, a spus Emil Boc.

La început de an, city-managerul Gheorghe Şurubaru spunea că 10 stații au fost gândite, la o primă analiză a proiectului: Nădășelu - Suceag - Baciu - Cluj gară - Cluj zona Clujana - Cluj pod IRA - Cluj aeroport - Apahida - Jucu - Răscruci. La acestea s-ar putea adăuga și altele, în funcție de recomandările proiectantului.

În mod evident, o altă stație ar trebui prevăzută pentru zona parcului industrial Tetarom I. Opririle de pe traseul trenului metropolitan ar urma să fie corelate cu liniile de transport local operate de CTP, iar călătorii să aibă posibilitatea de a achiziționa un bilet unic. Mai multe detalii AICI!

Metrou:

Municipalitatea se grăbește cu realizarea primelor demersuri pentru un metrou la Cluj: "Suntem în faza finală de pregătire a caietului de sarcini pentru studiul de prefezabilitate. Am vorbit cu conducerea Universităţii Tehnice (UTCN), care a nominalizat o echipă care să îşi spună punctul de vedere în legătură cu prevederile caietului de sarcini şi privind ultima tehnologie din domeniu. Acest metrou este pregătit pentru viitor, nu pentru standardele actuale", a declarat primarul Emil Boc.

El a precizat că va porni studiul de prefezabilitate la început de noiembrie. "De la Floreşti, ne ducem spre aeroport. Ulterior, în funcţie de finanţare, vom vedea ce alte tronsoane mai pot fi implementate", a punctat edilul Clujului. 

Printre obiectivele de investiţii prezentate în proiectul de buget al Primăriei Cluj-Napoca pe 2018 este prevăzut şi studiul de prefezabilitate pentru construirea unei linii de metrou. Sunt estimate costuri totale de 10 milioane de lei (2,2 milioane de euro), din care 3,4 milioane de lei (740.000 de euro) vor fi alocate anul acesta. 

Ideea metroului este veche, la Cluj. A apărut pe vremea lui Gheorghe Funar, iar în 2016 a fost readusă în prim-plan de candidatul la primărie Octavian Buzoianu. Specialiștii au păreri diferite: unii consideră că metroul nu își are rostul la Cluj, alții afirmă că aceasta este unica soluție pentru a scăpa de ambuteiajele din trafic. Mai mute detalii AICI!

Comenteaza