Violoncelist român stabilit în Elveţia:„Orchestrele din România ar trebui să circule mai mult"

Violoncelist român stabilit în Elveţia:„Orchestrele din România ar trebui să circule mai mult
Orchestrele instituţiilor muzicale româneşti ar trebui să fie mai prezente peste hotare, pentru ca România să îşi facă simţită cu adevărat prezenţa în mediul muzical internaţional, consideră violoncelistul de origine română Constantin Negoiţă, stabilit de 33 de ani în Elveţia şi unul din invitaţii concertului de vineri seara al Filarmonicii Transilvania.

„Sunt foarte încântat de tinerii români care au burse în străinătate, dar şi de fenomenul ca atare. Pe de altă parte Orchestrele nu circulă, este o absenţă din acest punct de vedere. Este important ca ele să fie prezente în exterior, chiar dacă asta implică cheltuieli, pentru ca astfel ţara să îşi facă simţită prezenţa în peisajul muzical internaţional. Sunt solişti români care apar pe scene din străinătate, dar aceştia sunt în general repede înglobaţi", a subliniat pentru ZIUA de CLUJ violoncelistul Constantin Negoiţă.

Muzicianul consideră că un rol important în prezenţa Orchestrelor din România peste hotare îl au autorităţile politice. Conlucrearea factorului politic cu cel cultural este esenţială şi în privinţa reuşitei proiectului Cluj capitală culturală europeană 2020, opinează artistul. Violoncelistul Constantin Negoiţă este invitat alături de pianista Naoko Anzai din Japonia, în cadrul concertului susţinut vineri la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj-Napoca, de Orchestra Filarmonicii de Stat Transilvania, dirijată de invitatul permanent Nicolae Moldoveanu, în închiderea stagiunii artistice 2010-2011.

 

După ce a terminat studiile muzicale liceaale în municipiul natal, Galaţi, şi Conservatorul din Bucureşti, unde a beneficiat de profesori foarte buni, după cum îşi aminteşte, muzicianul a plecat în străinătate, pe fondul limitărilor din punct de vedere al libertăţii de mişcare cu care s-a confruntat în timpul regimului comunist.

 

Negoiţă a ajuns la Geneva, în Elveţia, ţară în care locuieşte de 33 de ani. El s-a angajat iniţial la Orchestra de Cameră din Lausanne, unde a lucrat timp de 10 ani, după care a fost angajat ca violoncelist solo la Orchestra Simfonică din Berna, din care face parte şi în prezent. „Elveţienii sunt mai pragmatici, ăsta este lucrul pe care l-am putea învăţa de la ei", punctează totodată Negoiţă. Faptul că tinerii studenţi muzicieni pot circula cu uşurinţă şi să studieze cu specialişti din diferite părţi ale Europei sau ale lumii este un lucru benefic, dar tinerii se expun şi la un risc, acela de a nu avea continuitate în pregătirea artistică şi de a acumula lucruri contradictorii, subliniază Negoiţă. Muzicianul este prezente de 10 ani în cadrul unui cunoscut Festival, de la Orvieto, Italia, unde susţine masterclass-uri dar şi concerte şi este frecvent la diverse festivaluri în Philadelphia. Între compozitorii săi preferaţi se numără Richard Strauss, a cărui lucrare, „Don Quijote pentru violoncel şi orchestră", a fost şi interpretată vineri seara pe scena Casei de Cultură a Setudenţilor.

Comenteaza