Centrele de operaţiuni, ţinta dezvoltatorilor de birouri din Cluj

Centrele de operaţiuni, ţinta dezvoltatorilor de birouri din Cluj
Capitala ţării generează cea mai mare cerere pentru înfiinţarea de centre regionale de operaţiuni (CRO), beneficiind de climatul fiscal și juridic încă prietenos în România, însă Clujul vine puternic pe turnantă. Centrele de acest tip ridică piața imobiliară locală.

Cu o creștere a produsului intern brut de 4,8% în 2016 și cea mai mare rată de creștere în 2017 în rândul țărilor Uniunii Europene (UE), România a devenit o destinație tot mai atractivă pentru CRO. Climatul fiscal și juridic, alături de poziția geografică și forța de muncă bine pregătită dar nu foarte costisitoare sunt ingrediente cheie care contribuie la atractivitatea României, arată un raport realizat de companiile de consultanţă Deloitte România, Reff și Asociații.
 
„Aceste centre generează cea mai mare cerere pe piața imobiliară din București și, în multe cazuri, sunt chiriașii principali ai acestor clădiri. Centrele de operațiuni au dezvoltat hub-urile de birouri pe care le vedem astăzi. Aceste complexe au cea mai mare suprafață și cea mai mare cerere de pe piață. Anul trecut, zona de centru-vest a Bucureștiului a avut o cerere de 120.000 mp. Capitala rămâne principalul vehicul pentru centrele de operațiuni, dar Timișoara, Cluj-Napoca și Iași vin din urmă foarte repede”, a menţionat Horațiu Florescu, președinte al Knight Frank România.
 
Dacă ne jucăm cu taxele, pleacă în alte locuri
 
În contextul în care tot mai multe companii multinaționale își deschid CRO în România, piața imobiliară naţională a avut în 2016 unul din cei mai buni ani. Companiile de externalizări de servicii (outsourcing) vor continua să intre pe piață sau să se extindă, întrucât dezvoltatorii imobiliari și-au demonstrat capacitatea de a oferi companiilor multinaționale soluții imobiliare personalizate la chirii mai mici decât în alte piețe din Europa Centrală și de Est.
 
„Cadrul fiscal și juridic joacă un rol important în deciziile investitorilor. Pentru ca România să rămână atractivă, în ciuda unei creșteri anticipate a costurilor și a dificultății de a găsi talente, legislația fiscală românească trebuie să își mențină capacitatea de a atrage investiții printr-o stabilitate și taxe relativ scăzute, ambele afectate de inițiativele legislative recente. 
 
Schimbările bruște, creșterea taxelor sau dificultăți suplimentare în relația cu autoritățile publice ar afecta serios competitivitatea afacerilor sensibile la costuri, a căror expansiune recentă a alimentat investițiile în dezvoltări imobiliare. Aspectele legale sunt importante, întrucât gradul de ocupare a forței de muncă, gradul de conformitate, decontările financiare intra-grup, protecția datelor și aspectele societare pot genera dificultăți de ordin juridic  pentru centrele regionale de operațiuni”,
spune Alexandru Reff, country managing partner al Deloitte România.

Trei mari oraşe iau faţa Clujului

Raportul Deloitte analizează aspectele cheie de care trebuie să țină cont companiile atunci când își deschid CRO în România, de la cele fiscale și juridice până la surse publice de finanțare, cum ar fi ajutoare de stat sau fonduri europene. Compania de consultanţă include pe harta ţării doar cinci CRO pentru Cluj-Napoca (Emerson, Genpact, Office Depot, HP, Sykes), trei la Braşov, 14 la Timişoara, 17 la Iaşi şi 43 la Bucureşti. 
 
Specialiştii Deloitte relevă că România acordă printre cele mai generoase ajutoare de stat din UE, iar un CRO poate beneficia de subvenţii pentru înfiinţarea de locuri de muncă (până la 50% din costurile salariale pe doi ani) sau de finanţare europeană (până la 95% din costurile de pregătire a personalului). La nivelul UE de program vor beneficia 37.900 de angajaţi din 245 de companii (74 mari şi 171 mici şi mijlocii), adică maximum 200.000 de euro de companie, cu o alocare totală de 108 milioane de euro şi o subvenţie medie de 2.849 euro/angajat.
 
O altă facilitate o reprezintă, în opinia experţilor financiari, decizia guvernamentală prin care, la crearea a cel puţin 10 locuri de muncă, incluzând trei pentru persoane cu dizabilităţi, angajatorilor li se poate acorda un ajutor de stat brut de maximum 680 euro/angajat, reprezentând costurile cu salarizarea în primii de doi ani. Valoarea maximă poate ajunge la 1 milion de euro pentru angajarea a 100 de persoane în anumite zone ale ţării.     
 
Piaţa birourilor în marile oraşe
(suprafaţă, chirie, procent disponibil)      
 
Bucureşti..............1.700.000 mp.........10-18 euro/mp..........14%     
Cluj-Napoca..........150.000 mp............10-14 euro/mp..........30%
Iaşi.....................120.000 mp............12-14 euro/mp..........15%
Timişoara.............50.000 mp.............12-14 euro/mp...........5%

Sursa: Deloitte

Centre cu sute de angajaţi la Cluj

Iulius Group a prelungit cu cinci ani contractul de închiriere cu Office Depot Cluj (ODC), lider global în furnizarea de produse şi servicii pentru spațiile de lucru. ODC şi-a extins suprafaţa la 4.500 mp în Iulius Business Center. „Având în vedere disponibilitatea talentelor pe piața muncii din Cluj, spațiile extinse ne-ar oferi oportunitatea de a ne mări echipa cu persoane care să sprijine operațiunile europene ale companiei”, a declarat Giulio Medda, director general al ODC.

În prezent există opt poziţii disponibile pentru angajare la ODC, în special pentru analişti, asistenţi proces contabilitate, dar şi controlor credite, consilier juridici, funcţionar informaţii clienţi, cunoscători ai limbilor germană, italiană sau franceză. ODC cuprinde 500 de angajaţi, care asigură suport pentru operațiunile financiare din 11 țări. Staples, cel mai mare furnizor american de articole de birotică, a preluat Office Depot, în cadrul unei tranzacţii de 6,3 miliarde dolari.

Comenteaza