Video Foto Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro

Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
| Foto: Călin Poenaru
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro
Bosch concepe mașina autonomă la Cluj. Centru de cercetare de 25 de milioane de euro

Grupul german Bosch își va inaugura anul viitor noua clădire a centrului său de cercetare dezvoltare pe care o construiește pe un teren din centrul orașului. Aici vor lucra 500 de oameni, dintre care jumătate vor activa în sectorul mașinilor conduse autonom.

“Acum suntem cu cercetările la Cluj la stadiu de nivel 3 de autonomie care estimăm că va fi generalizat ca opțiune extra la mașini până în 2020 și vom trece la nivelul 4, care înseamnă că nu va mai fi nevoie de asistență umană în condusul vehiculului. Robotaxi-urile vor opera în orașe în următorul deceniu, la început în zone strict limitate, apoi din ce în ce mai mari.

Deocamdată lucrăm la tehnologie precum frânarea automată de urgență care va salva multe vieți și care va reduce simțitor numărul de accidente. Cu ajutorul senzorilor putem identifica pericolele din trafic, drumul alunecos, eventuale obstacole”, susțin reprezentanții Bosch.

Frânarea de urgență, inclusă la noul Duster

Funcțiile la care se lucrează sunt asistența la parcare a mașinilor și cea a monitorizare a unghiului mort, detectarea obstacolelor de pe traseu, analiza mediului înconjurător, frânarea de urgență la apariția bruscă a pietonilor sau bicicliștilor.

"Funcția de detectare a unghiului mort, cea de blindspotting, va fi implementată la noul Duster ca opțiune suplimentară. Principalii noștri beneficiari sunt Fiat și Dacia Renault. Este un lucru foarte bun că și frânarea de urgență va fi dezvoltată la Cluj și nu în Germania sau China", susține Ciprian Drăgan, unul dintre coordonatorii de proiecte.

Parking pentru mașinuțe autonome pe podea 

Din acest an germanii vor angrena tinerii, studenții de la Universitatea Tehnică și de la Universitatea Babeș-Bolyai într-o competiție de creare de mașinuțe teleghidate sau autonome, prin care comportamentul vehiculelor să fie studiat la scară mică. Bosch va promova ideile tinerilor ce se pot transforma în proiecte viabile pentru diverse domenii ca auto, construcții sau energie, iar apoi să se concretizeze într-un business. Studenții își fac aici lucrările de licență, iar facultățile din oraș sunt angrenate în proiecte plătite de Bosch. 

"Jumătate dintre angajații pe care îi vom avea în acest centru se vor ocupa de proiecte pentru mașina autonomă, un deziderat pe care se bat toți marii producători mondiali. Față de producătorii americani, cei din Europa se axează mai mult pe siguranță. Nu ardem etapele până la mașina autonomă, ci le parcurgem pas cu pas", menționează Dennis Raabe, directorul centrului de cercetare de la Cluj-Napoca.  

Campusul de la Jucu - pentru producție și teste

Specialiștii de aici vor lucra la tehnologii inovatoare din domenii precum conducerea automatizată, internetul lucrurilor și industria conectată. Investiția de 25 de milioane de euro va fi concretizată în campusul de dezvoltare de software DaVinci, de pe strada Someșului, acolo unde acum activează și compania Iquest.

Noua clădire se va întinde pe 17.000 mp și va avea șase etaje, restaurante, spații de recreere, sală de sport, parcări subterane. Centrul de inginerie va comasa personalul Bosch din toate locațiile în care compania activează la Cluj-Napoca, în total 400 de angajați, plus alții 100 în perspectivă, în timp ce campusul de la Jucu va fi destinat producției și laboratoarelor de experimentare.

Campusul DaVinci va fi piață publică

“Noua clădire din complex va fi conectată cu cea actuală printr-un culoar. Avem teren destul să construim și o a treia clădire pentru centrul de cercetare, însă acest lucru se va concretiza în funcție de evoluția pieței. Centrul DaVinci va fi de fapt o piață cu acces public pentru toți clujenii, doar în clădiri fiind vorba despre acces controlat.

Suntem în plin șantier cu cea de-a doua noastră unitate de producție în parcul industrial Tetarom III de la Jucu, pe care vrem să o inaugurăm în vară. Acolo vom face producție și testări în laboratoare, iar partea de software va fi concentrată în Cluj-Napoca", a precizat Mihai Boldijar, director general al Bosch România.

Administrația locală nu și-a făcut temele

Șefii Bosch au sfătuit administrația locală să fie mai preocupată de infrastructură. "Noi vrem să contribuim la succesul Clujului, dar și administrația trebuie să își facă temele, care sunt multe. Aeroportul trebuie să aibă o viteză în plus la dezvoltare pentru că vin tot mai multe companii străine aici; dacă mergi la 6:00 dimineața acolo, te trezești cu o aglomerație de nedescris. Administrația are multe de făcut în privința infrastructurii rutiere, iar problema locurilor de parcare este departe de a fi rezolvată. Este o competiție globală, iar investitorii nu au nicio problemă să își mute sediile în Budapesta sau în Stuttgart". 

Grupul Bosch este prezent în România cu 6.500 de angajați, în patru entități, în Cluj, Blaj, Timișoara și București. În 2016 compania a realizat vânzări de 332 de milioane de euro. Bosch este lider global în furnizarea de tehnologii și servicii, având 400.500 de angajați și vânzări de 78 de miliarde de euro anul trecut. Pe partea de cercetare și dezvoltare lucrează 62.500 de angajați, în 125 de locații din lume.

Operațiunile grupului sunt structurate în patru sectoare de activitate: soluții de mobilitate, tehnologie industrială, bunuri de larg consum, tehnologie pentru construcții și energie. Compania a fost înființată în 1886, la Stuttgart, de către întreprinzătorul german Robert Bosch, pachetul majoritar de acțiuni este deținut acum de către fundația cu același nume, iar majoritatea drepturilor de vot le are trustul industrial.

Comenteaza