Cum ajung ardelenii la aeroportul din Cluj şi de ce e greu să foloseşti trenul, autobuzul şi avionul

Cum ajung ardelenii la aeroportul din Cluj şi de ce e greu să foloseşti trenul, autobuzul şi avionul
Mai bine de jumătate dintre pasagerii aeroportului Cluj-Napoca ajung la acesta cu maşina proprie, în vreme ce alţi 39% folosesc taximetrele şi doar 4% folosesc transportul în comun, conform unei analize a aeroportului. În acest moment nu există nicio linie directă de transport în comun care să lege aeroportul de centrul sau gara oraşului.

 

În ce priveşte călătorii care vin din afara Clujului la aeroport, 77% folosesc maşini, 14% - microbuze şi doar 1% folosesc trenul ca să ajungă în oraş şi apoi autobuzul ca să-i ducă în aeroport.


Mai mulţi călători au fost întrebaţi într-un sondaj realizat de Aeroportul Cluj ca parte dintr-un proiect european dacă ar fi mai tentaţi să folosească avionul în cazul în care s-ar construi o staţie de cale ferată la aeroport sau în vecinătatea acestuia. 67% au răspuns pozitiv. Dacă au decis deja că vor călători cu avionul, o staţie de tren i-ar determina pe călători să folosească trenul? 67% au răspuns pozitiv la această întrebare.


Marea majoritate a celor intervievaţi - 80% - au considerat că proiectul de dezvoltare a unui centru de transport intermodal la aeroport e cea mai bună modalitate de eficientizare a transportului de pasageri şi de marfă; alternativele propuse de repondenţi sunt microbuzele - 36% - autobuze cu plecare din fiecare cartier - 15%, metrou (sic!-n.red.) - 15%, tramvai sau troleibuz - 12% sau o autostradă spre zona de nord a ţării, care să treacă pe lângă aeroport - 10,3%.


Dacă proiectul de transport intermodal va fi implementat la aeroportul din Cluj, acesta ar introduce în premieră în România transferul de marfă din tren în avion şi invers. În prezent, însă, traficul cargo e redus pe aeroport şi, în plus, există un grad redus de coordonare între orarul trenurilor şi orarul companilor aeriene. Astfel, 27% dintre trenurile care trec prin Cluj-Napoca nu pot avea nicio conexiune cu transportul aerian, 21% dintre curse se pot conecta la mai puţin de cinci trenuri, ira alte 21% prezintă un dezechilibru major între conexiunile către tren pentru zborul de plecare şi conexiunile pentru zborul de sosire.

Amintim, un banal sens giratoriu la intrarea în aeroportul din Cluj, care să permită introducerea de curse directe între aeroport şi gară, a fost amânat doi ani din cauza necoordonării între Primărie, Consiliul Judeţean şi Electrica, aceasta din urmă având mai multe reţele electrice în subteran, care au trebuit deviate. În aceste condiţii, singura linie de transport în comun care deserveşte şi aeroportul e linia 8 Someşeni - piaţa Mihai Viteazu, deservită de autobuze vechi, care circulă la fiecare 12 minute.

Ce probleme are acum proiectul intermodal


Şi alte centre intermodale sunt în curs de dezvoltare în România - la Recaş, în Timiş şi Târgu Mureş, iar un altul la Budapesta. În plus, Clujul nu a fost inclus în lista de zone-cheie propuse pentru proiecte intermodale în strategia de transport intermodal în România în 2020 elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Totodată, magistralele feroviare şi rutiere din Cluj nu sunt incluse în reţeaua europeană de transport TEN-T, fapt care duce la dificultăţi în aprobarea cofinanţărilor europene.  Tarifele ridicate de utilizare a infrastructurii de transport feroviar îi determină pe transportatorii europeni de marfă să prefere rutele prin Serbia, mai arată studiul Aeroportului Cluj.

 

Etichete
Comenteaza