De unde facem rost de bani pentru autostrăzi. „Mergeţi la investitorii privaţi”

De unde facem rost de bani pentru autostrăzi. „Mergeţi la investitorii privaţi”
Nu avem banii necesari pentru modernizarea infrastructurii de transport pentru că parteneriatele public-private nu sunt legalizate, iar fondurile europene nu pot acoperi decalajul imens dintre nevoile României sumele alocate de UE.

Ţările din Europa Centrală şi de Est (ECE) reprezintă 28% din teritoriul Uniunii Europene şi 22% din populaţia acesteia, dar numai 10% din produsul intern brut al  UE, subliniază un raport realizat de companiile de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) şi Atlantic Council, care oferă un ghid de de impulsionare a investiţiilor în infrastructură în această regiune.
 
Una dintre provocărilor cu care se confruntă regiunea este să găsească surse de finanţare pentru proiectele de infrastructură de transport. 80 de miliarde de euro au fost investite în regiune în exerciţiul financiar european 2007-2013 din fonduri structurale şi de coeziune, dar necesarul de finanţare a investiţiilor în infrastructură rămâne foarte ridicat, regiunea având nevoie de 615 miliarde până în 2025. 
 
Raportul prezintă starea actuală a infrastructurii în ECE şi detaliază care sunt principalele obstacole pentru îmbunătăţirea infrastructurii în regiune, analizând politicile sectoriale, dificultăţile de reglementare şi de finanţare şi înaintând trecomandări pentru accelerarea investiţiilor. 

Bugetele ţărilor din Est, depăşite de proiecte
 
„În ciuda progresului înregistrat în ultimii ani, la nivelul ţărilor din regiune există în continuare un deficit de investiţii în infrastructura de transport. Este clar însă că necesarul de finanţare a acestor lucrări de infrastructură depăşeşte posibilităţile actuale ale bugetelor naţionale ale ţărilor din regiune, implicit şi pe cel al României. Tocmai de aceea trebuie căutate resurse financiare suplimentare în sectorul privat, prin punerea în aplicare a unei legislaţii viabile privind parteneriatele public-privat. Deşi în România avem bazele unei astfel de legislaţii, acesteia îi lipsesc normele de aplicare, nefiind funcţională la acest moment”, a declarat Ionuţ Simion, Country Managing Partner al PwC România. 
 
„România îndeosebi are nevoie de investiţii masive pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport. Potrivit Forumul Economic Mondial, înregistrează unul dintre cele mai scăzute scoruri din UE la calitatea infrastructurii, de 3,61, în vreme ce media ţărilor UE 15 este de 5,65, iar media statelor din ECE, de 4,02. În exerciţiul financiar european 2007-2013, din 82 de miliarde de euro de fonduri structurale şi de coeziune investite în regiune în proiectele de infrastructură, România a atras 7%, în vreme ce Polonia a folosit peste 30%”, a adăugat Ruxandra Chiriţă, director servicii de consultanţă pentru sectorul public.

Privaţii vor proiecte profitabile

După decenii de lipsă de investiţii, regiunea ECE a făcut progrese în îmbunătăţirea investructurii în ultimii ani: 5.600 km de autostradă fiind construiţi în ultimii 20 de ani, datoraţi în bună măsură finanţărilor europene. 150 de miliarde de euro din fondurile structurale au fost utilizate în regiune, la care s-au adăugat facilităţi adiţionale precum Connecting Europe sau finanţările oferite de Banca Europeană de Investiţii.

În plus, investitorii privaţi au investit miliarde de euro în proiecte de transport cheie în Polonia, Slovacia, Ungaria şi Croaţia. Deşi investitorii rămân interesaţi de astfel de oportunităţi în regiune, aceştia se aşteaptă la proiecte bine documentate şi cu un profil echilibrat de risc şi profitabilitate. Atingerea acestui echilibru între risc şi rentabilitate va fi esenţială pentru a menţine fluxul de investiţii private în regiune.

Vestul are de două ori mai mulţi kilometri de autostradă      
 
Una dintre provocările în regiunea ECE este aceea de a construi un proces eficient de finanţare a  proiectelor de infrastructură de transport care să reducă decalajul de dezvoltare între estul şi vestul UE. Cetăţeanul mediu din vechile state membre aare la dispoziţie de două ori mai mulţi kilometri de autostradă decât cel din noile state membre. 
 
Raportul afirmă că 75% din infrastructura de transport din 2050 nu există în prezent în regiune, însă noile tehnologii vor avea un impact nu doar asupra modului în care este proiectată, construită şi operată aceasta, dar şi asupra cererii privind serviciile de transport.

Acest lucru sugerează că o abordare regională a problemelor dezvoltării infrastructurii de transport ar fi mult mai eficientă şi ar maximiza şansele de succes, tocmai de aceea iniţiative regionale pot juca un rol cheie. Reţea de companii PwC este prezentă în 157 de ţări, cu 223.000 de specialişti în servicii de audit, consultanţă fiscală şi pentru afaceri.  
 
Îmbunătăţirea infrastructurii în Europa de Est
 
1. Consens politic
2. Coordonare la nivel regional
3. Prioritizarea proiectelor
4. Mobilizarea resurselor financiare din sectorul privat 
5. Îmbunătăţirea eficienţei proiectelor de investiţii existente
6. Monitorizarea constantă a lecţiilor învăţate
 
Sursa: PwC

Comenteaza