Liber la autostrada spre Sălaj. Statul va da drumul la exproprieri

Liber la autostrada spre Sălaj. Statul va da drumul la exproprieri
Traseul viitoarei șosele de mare viteză dintre cele două județe

Lucrările de pe teritoriul județului Sălaj ale Autostrăzii Transilvania (A3) vor fi deblocate în urma aprobării la nivel central a procedurilor de expropriere, a informat ministrul afacerilor interne, Lucian Bode.

El a informat că un obstacol important în calea realizării lucrărilor la A3 în Sălaj a fost depășit, prin aprobarea în ședința de guvern a hotărârii privind declanșarea procedurilor de expropriere. Acestea privesc toate imobilele proprietate privată, care constituie coridorul de expropriere al lucrărilor de utilitate publică de interes național de pe secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Barcău, din cadrul obiectivului de invetiții de interes national Autostrada Brașov – Târgu-Mureș – Cluj – Oradea, pe raza localităților Sânpaul (Cluj), Zimbor, Sânmihaiu Almașului, Românași, Treznea, Zalău (Sălaj).

“Sunt bucuros ca s-a ajuns în această etapă esențială pentru parcursul proiectului, astfel încât putem afirma că s-a intrat pe traiectoria ireversibilă a implementării lui, după ce anul trecut am reușit să încheiem contracte de execuție pentru aceste sectoare care astăzi fac obiectul exproprierilor. A3 și Varianta Ocolitoare Zalău sunt două dintre obiectivele de infrastructură pe care le urmăresc cu atenție și care sunt de interes major pentru județul Sălaj și Regiunea de Nord-Vest”, a spus Lucian Bode.

Lucrările de execuție la lotul Zimbor – Poarta Sălajului al A3 erau suspendate deoarece Spedition UMB Bacău nu poate să intre pe șantier până nu se rezolvă exproprierile. Între timp, constructorul român a intrat pe tronsonul vecin, de 30 km, Nădășelu – Zimbor. CNAIR a semnat, în 2020, contractul pentru proiectarea și execuția lotului Zimbor – Poarta Sălajului.

Valoarea sa este de 680 milioane de lei și are o durată de 156 de luni, din care 12 luni proiectarea, 24 de luni execuția și 120 de luni garanția. Ministerul Transporturilor a propus exproprierea a 1.001 de imobile pentru construirea tronsoanelor din A3 cuprinse între cele două județe. Valoarea estimată a despăgubirilor este de 4,7 milioane de lei, specifica proiectul publicat pe site-ul ministerului. Suma aferentă despăgubirilor va fi alocată de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului. 

La începutul lunii februarie activitatea companiei UMB Spedition, deținută de Dorinel Umbrărescu, pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului (A3), era suspendată până la rezolvarea problemei exproprierilor. Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au spus atunci că documentația aferentă exproprierilor urma să intre pe circuitul de avizare.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Care este situația în teren

"Tronsonul Nădășelu - Mihăiești - Zimbor (30 km) a fost contractat cu UMB în septembrie, pentru 1,4 miliarde de lei, nefiind încă emis ordinul de începere. Pe următorul sector, Zimbor - Poarta Sălajului (12,2 km), contractat tot cu UMB, în iunie 2020, pentru 680 de milioane de lei, CNAIR a emis ordinul de începere. Despre tronsonul Poarta Sălajului - Meseș - Zalău - Nușfalău (41 km) am mai scris. Următorul sector, Nușfalău - Suplacu de Barcău (13,5 km), a fost adjudecat de turcii de la Nurol Insaat, în septembrie, pentru 384 de milioane de lei, însă lipsa exproprierilor blochează emiterea ordinului de începere", remarca, în toamnă Asociația Pro Infrastructură.
 

Comenteaza