Pe ce tronsoane de autostradă se va tăia panglica în 2020. Două scenarii, unul realist și unul optimist

Pe ce tronsoane de autostradă se va tăia panglica în 2020. Două scenarii, unul realist și unul optimist

Dintre cei 180 km de autostradă promiși de PSD, la începutul anului 2019, au fost dați în trafic 43 km. Previziunile guvernului Ludovic Orban pentru finalul acestui an sunt de 75 km. 

După promisiunile neonorate ale PSD, care vehicula deschiderea a 180 km în 2019, ministrul transporturilor din guvernul Orban, Lucian Bode, declara, la finalul anului trecut, că în 2020 ar putea fi inaugurați 75 km de autostradă.

Reprezentanții Asociaţiei Pro Infrastructură (API) au făcut o analiză a „realizărilor” de anul trecut în domeniul transporturilor și o predicție pentru anul în curs, pornind de la promisiunile guvernanţilor şi terminând cu realitatea de pe șantierele de autostrăzi din țara noastră.

„Am încheiat un 2019 plin de evenimente notabile în domeniul transporturilor din România. Anul a început cu promisiunile aiuristice ale ministrului interimar Rovana Plumb: 180 km de autostradă daţi în trafic în 2019. S-a dovedit că estimarea noastră de 43 km, a fost cea reală.

Chiar şi cei 43 km au fost în pericol, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a reziliat, în august, la 99% contractul pentru Lugoj - Deva, lotul 3, deschizându-l abia în ultimele zile ale anului. La 15 ani de la debutul construcţiei Autostrăzii Transilvania, au început într-un final lucrările şi la graniţa cu Ungaria, pe un ciot de 5 km între Borş şi Biharia, astfel încât vecinii maghiari ajunşi cu Autostrada M4 la Borş să nu păstorească la rândul lor autostrăzi-muzeu”, spune API.

Asociația, care monitorizează evoluția șantierelor, amintește de lucrările care stagnează, blocate din diferite motive. "Au început lucrările şi la podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, însă construirea drumurilor de legătură la pod este complet blocată. Pe Autostrada Sibiu - Piteşti tronsoanele grele de munte sunt în continuare în aer, în lipsa studiilor geotehnice corespunzătoare.

Tronsonul 5 Curtea de Argeş - Piteşti este în licitaţie de doi ani şi jumătate, iar tronsonul 4, până la Tigveni, este în licitaţie de 10 luni. Doar primul tronson dinspre Sibiu a fost contractat, fiind în etapa de proiectare.  Pe centurile Bucureştiului este un blocaj complet pe proiectele ce vizează centura existentă.

Singurele evenimente notabile sunt lansarea licitaţiilor pentru autostrada de centură pe partea de nord şi de semnarea contractelor pentru partea de sud, însă lucrările se lasă aşteptate în lipsa exproprierilor. În schimb, licitaţiile pentru proiecte noi au stagnat cea mai mare parte a anului", arată bilanțul API.

Reprezentanții asociației lansează două scenarii - unul realist și unul optimist, în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă care ar putea fi dați în trafic în 2020.

„În aceste condiţii extrem de dificile cu care se confruntă infrastructura de transport din ţară suntem rezervaţi cu privire la o îmbunătăţire semnificativă în noul an. Într-un scenariu realist, ne aşteptăm la 23 km noi de autostradă în 2020 (A3 Iernut - Cheţani şi A3 Borş - Biharia), iar într-un scenariu optimist şi chiar ultraoptimist la 64 km noi (A3 Iernut - Cheţani, A3 Borş - Biharia, A10 Sebeş - Teiuş, A7 Bacău)", sunt de părere reprezentanții API.

Comenteaza