Astronauţi pregătiţi de la Cluj ca să zboare pe Marte

Astronauţi pregătiţi de la Cluj ca să zboare pe Marte
Psihologii de la Facultatea de Psihologie şi Asistenţă Socială a au iniţiat un proiect de pregătire pentru astronauţi.

Astronauţii care vor zbura în viitor pe Marte vor fi ajutaţi de psihologii de la facultatea de profil a Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) Cluj. Astfel, aceştia au demarat două proiecte împreună cu un grup de cercetători din Spania prin care îi vor ajuta pe astronauţi să îşi controleze emoţiile şi să fie mai perfomanţi în activităţile pe care le desfăşoară, dar şi să treacă mai uşor peste senzaţiile de greaţă şi de oboseală din timpul zborurilor spaţiale.

Cercetătorii clujeni vor ajuta la dezvoltarea proiectului MARS 500 desfăşurat în perioada 2007-2011 de Uniunea Europeană, China şi Rusia şi în care s-au simulat fizic condiţiile de pe Marte, un grup de astronauţi fiind izolaţi în simulator timp de 520 de zile. "Până acum platforma de psihoterapie şi de roboterapie prin realitate virtuală a fost focalizată pe componentele principale pe care o are psihologia şi anume psihodiagnosticul şi psihoterapia. Vom continua această linie de cercetare şi de aplicaţii practice, dar unul dintre proiectele noi pe care vrem să le dezvoltăm este Stargate Psitech. Vrem să folosim expertiza noastră în psihologie şi în tehnologiile virtuale pentru a optimiza factorul uman implicat în zborurile spaţiale", a declarat Daniel David, preşedintele Institutului Internaţional de Studii Avansate de Psihoterapie şi Sănătate Mintală Aplicată din cadrul UBB Cluj.

Institutul clujean va desfăşura în următorul an şi jumătate două proiecte care vor contribui, în viitor, la zborurile spaţiale. „Am început două proiecte mai mici în acest domeniu împreună cu o echipă din Spania, care a făcut parte din proiectul MARS 500, derulat de Uniunea Europeană, China şi Rusia între 2007 şi 2011 şi al cărui scop principal atunci era să controleze emoţiile negative şi să dezvolte emoţiile pozitive în cazul astronauţilor care vor zbura pe Marte, ştiind că, dacă astronauţii experimentează emoţii pozitive, ei sunt mai performanţi în sarcinile pe care trebuie să le facă", a explicat David. UBB a primit din partea spaniolilor modulul de realitate virtuală Earth Wellbeing prin care astronauţilor li s-au indus stări de bucurie sau de relaxare. Clujenii au beneficiat de un modul virtual prin care astronauţii aveau posibilitatea de a vedea peisaje naturale sau urbane, dar şi de un jurnal în care îşi putea scrie trăirile. „Noi am pornit de la aceste rezultate, dar credem că putem aduce câteva lucruri noi, astfel încât accentul să nu cadă numai pe dezvoltarea emoţiilor pozitive ci şi pe dezvoltarea emoţiilor funcţionale şi negative în diverse situaţii. Cei din Spania au fost foarte interesaţi de aceste dezvoltări, astfel încât vom implementa proiectul împreună, ei fiind proprietarii modulului de realitate virtuală Wellbeing, parte a proiectului MARS 500", a adăugat David.

Psihologii clujeni vor încerca să îi ajute pe astronauţi să îşi controleze senzaţiile de greaţă sau de oboseală. „Un alt proiect se referă la modul prin care putem controla aspectele negative, senzaţiile de greaţă, de vomă, oboseala care apare la personalul implicat în zborurile spaţiale. Noi avem experienţă cu pacienţii cu cancer care au astfel de reacţii când li se face chimio sau radioterapie. Vrem să folosim aceleaşi mecanisme şi principii psihologice pentru a controla greaţa, voma şi oboseala în contextul zborurilor spaţiale. Scopul este să îi ajutăm pe viitorii astronauţi. Psihologia şi tehnologia de realitate virtuală pot să ajute foarte mult la controlul factorului uman în timpul zborurilor spaţiale. Factorul uman şi controlul emoţiilor sunt lucruri foarte importante de care de multe ori depinde reuşita zborurilor spaţiale", a explicat David. La proiecte vor participa 30 de persoane. „Echipa din Spania are datele culese atât pe cei din simulator, cât şi pe populaţie care nu a fost în simulator. Noi vom replica rezultatele pe o populaţie normală care are aceleaşi caracteristici ca şi cei incluşi în studiile spaniole astfel încât să putem compara rezultatele să vedem dacă sunt similare. Dacă ele sunt comparabile, atunci următorul pas este să aducem elementul inovativ pe care îl avem şi anume să controlăm emoţiile funcţionale controlând modul în care aceştia oameni gândesc, să dezvoltăm stilul de gândire raţional în comparaţie cu cel iraţional", a precizat David.

 

 

Comenteaza