Deşi vin cu mâncare şi medicamente de acasă, pacienţii români sunt mulţumiţi de situaţia spitalelor din România (studiu)

Deşi vin cu mâncare şi medicamente de acasă, pacienţii români sunt mulţumiţi de situaţia spitalelor din România (studiu)
Sistemul public de sănătate este unul dintre domeniile cu un grad ridicat de sensibilitate în România ultimilor 20 de ani, relevă o analiză a Institutului Român de Evaluare şi Strategie (IRES) publicată astăzi la Cluj. Conform studiului, cheltuielile publice pentru sănătate sunt printre cele mai reduse din Uniunea Europeană, situaţie care plasează România pe penultimul loc în UE. Totuşi pacienţii sunt mulţumiţi de condiţiile în care sunt trataţi, chiar dacă vin de acasă, de multe ori, cu medicamente, lenjerie şi hrană.

"Subfinanțarea sistemului este unul din principalele neajunsuri invocate deopotrivă de managementul sistemului și de personalul medical, cât și de pacienți pentru a motiva precaritatea serviciilor", arată analiza institutului clujean.

Mai mult de jumătate dintre respondenții care au luat parte la studiu au fost nevoiți să cumpere cel puțin o parte din medicamente atunci cand au fost internați în spital, 11% s-au confruntat cu nevoia de a aduce lenjerie de pat, iar peste 60% și-au completat din resurse proprii hrana necesară, relevă studiul.


Cercetările institutului de anul trecut cu privire la percepția românilor asupra sistemului
medical relevă faptul ca cetățenii doresc sa aibă un cuvânt de spus în evaluarea serviciilor pe care le achită prin contribuțiile de sănătate. "De altfel, 77% dintre cei chestionați se declară puțin și foarte puțin mulțumiți cu privire la raportul dintre suma platită drept contribuție la asigurările de sănătate și calitatea serviciilor de care beneficiază", susţine directorul de cercetare al IRES, Adriana Dâncu. Totuşi, mai arată aceasta, 70% dintre cei chestionaţi s-au declarat "mulţumiţi şi foarte mulţumiţi" de compotamentul medicilor, de respectarea intimităţii pacienţilor şi de informaţiile cu privire la starea personală de sănătate. De menţionat, conform aceluiaşi studiu 60% dintre repondenţi s-au declarat mulţumiţi de "politeţea personalului".

Dintre cei 80% de respondenți care au afirmat că au fost cel puțin o singură dată internați în spitalele de stat din România, 77% se declară mulțumiți și foarte mulțumiți de legatură cu grija care le-a fost acordată. Însă 35% afirmă că au fost nemulțumiți și foarte nemulțumiți de calitatea și varietatea hranei primite, 30% de confortul salonului și igiena din spital, iar 24% de curățenia din salon. Cu toate acestea, 68% dintre repondenţi ar recomanda spitalul respectiv și altor persoane pentru a primi îngrijire.

"Românii s-au obișnuit cu starea de precaritate și deficiențele din sistemul medical românesc, percepțiile lor actuale asupra sistemului au ca referință experiențele trecute cu același sistem, astfel încât modul în care se raportează la sănătate este unul mai degrabă moderat", mai arată Dâncu. Aceasta concluzionează, urmare a studiului, că sistemul medical din România rămâne în percepția publică drept unul competent, care are la bază un prestigiu ridicat de care se bucură profesia de medic, "dar care răspunde cu greu cerințelor minime de eficiență și calitate".

Comenteaza