Semne de întrebare pe Autostrada Transilvania: Loturile ar putea să NU fie gata în termenul dorit de autorități. „Există dubii legate de finanțare”
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 09:57
- Economie
- Ascultă știrea
În ciuda progresului de pe șantierele Autostrăzii Transilvania, incertitudinile bugetare și numărul mare de proiecte aflate în execuție ridică semne de întrebare asupra respectării termenelor de finalizare.
Loturile aflate în prezent în execuție pe Autostrada Transilvaniei (A3), în vestul țării, ar putea fi deschise traficului în următorii doi ani, potrivit declarațiilor făcute de oficiali pe 12 decembrie, în timpul vizitelor pe șantiere.
Totuși, Asociația Pro Infrastructura (API) avertizează că aceste termene sunt optimiste și depind de mai mulți factori.
Cele două tronsoane ale A3 se află în etape diferite de realizare. Lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, cu o lungime de 26,35 kilometri, este executat în proporție de aproximativ 60% și are ca termen estimat de finalizare anul 2026. Tronsonul Chiribiș – Biharia, care se întinde pe 28,5 kilometri, se află la circa 30% stadiu de execuție și ar urma să fie finalizat în 2027.
Deși autoritățile s-au arătat încrezătoare în respectarea acestor termene, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, a explicat că, deși calendarul este realist din punct de vedere tehnic, realizarea lui ar putea fi îngreunată de incertitudinile bugetare din anul 2026.
„Strict legat de Suplacu de Barcău- Chiribiş, într-adevăr, este perfect fezabil ca undeva în toamna anului viitor să circulăm. O să fie o întârziere față de termenul contractual inițial de aproximativ jumătate de an. Însă constructorul este bine mobilizat și este posibil să mai recupereze din decalaj. Este un lot prioritar care nu trebuie dat uitării pentru că sunt șanse foarte mari dacă nu se asigură finanțarea necesară. Contractul a fost semnat în luna noiembrie 2023, iar ordinul de începere a fost dat în martie 2024 și are termen 6 luni de proiectare și 18 de execuție, deci în total 2 ani de zi. Calculat de la ordinul de începere din martie, asta înseamnă că termenul contractual inițial este martie, anul viitor. Nu să fie martie, sperăm să fie septembrie. Este posibil chiar un pic mai devreme, dar e cu dacă și cu poate. Depinde foarte mult cum o să se treacă prin iarnă, depinde foarte mult cum o să stea dealurile respective, că vorbim de Transilvania și avem alunecări de teren, mai ales înspre Suplacu de Barcău. Acolo sunt cele mai mari probleme”, explică Ionuț Ciurea, potrivit DigiEconomic.
În ceea ce privește lotul Chiribiș – Biharia, termenul contractual actual indică anul 2027 pentru finalizare. Potrivit lui Ionuț Ciurea, a existat inițial intenția ca lucrările să fie gata la finalul lui 2026, însă acest scenariu este dificil de pus în practică.
„Inițial au încercat să dea în 2026, la sfârșitul anului. Teoretic este posibil, dar va fi foarte dificil. Și depinde foarte mult, pe două parte, de mobilizarea antreprenorului, iar pe de alta de felul în care vor gestiona autoritățile lucrul pe lotul acesta. Pentru că sunt foarte multe șantiere și toate consumă bani. Și am ajuns într-o situație oarecum tragicomică. În acest moment avem mai multe contracte majore, de proiectare și execuție, sau direct execuție, la autostrăzi și drumuri expres. Fiind foarte mulți kilometri în execuție, nu poate statul să plătească în acest moment cât pot constructorii să lucreze, dacă ar lucra la maxim. Ca și anul acesta, probabil și anul viitor se va temporiza această mobilizare a constructorilor până când vor fi remunerați pentru munca prestată. Avem niște dubii legate de felul în care se vor finanța toate loturile de autostradă, nu doar acestea. Chiar dacă avem anumite constrângeri bugetare, proiectele de infrastructura rutieră aflate în execuție trebuie prioritizate”, conchide Ionuț Ciurea.
Bolojan și directorul CNAIR, pe șantierul A3
Premierul Bolojan, fost președinte CJ Bihor și primar al Oradiei, a fost prezent vineri, 12 decembrie 2025, pe șantierul Autostrăzii Transilvania, pe lotul Suplacu de Barcău - Chiribiș. De asemenea, alături de el a fost prezent și directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.
“Astăzi (n.red. 12.12 2025) am verificat în teren, alături de prim-ministru, stadiul lucrărilor pe această secțiune cu o lungime de 26,35 km. Este un șantier cu o istorie complicată, care acum, prin contractul derulat cu antreprenorul român (Construcții Erbașu), evoluează rapid.
Cifrele de astăzi (n.red. 12.12.2025) confirmă determinarea constructorului de a finaliza rapid lucrările: 505 muncitori și 237 de utilaje sunt pe șantier. Stadiul fizic a depășit 60%, iar evoluția pe structurile critice este vizibilă.
Podul peste lacul de acumulare (km 6+655): structura emblematică a acestui tronson intră în linie dreaptă. Pe o cale se aplică vopseaua anticorozivă, iar pe cealaltă suprastructura este gata.
Viaductul Valea Saldabagiului: S-au montat grinzile pe 3 deschideri și s-au consolidat fundațiile. Viaductele de la km 16 și km 17 (Valea Honțiu): grinzile sunt sus (24, respectiv 40 de bucăți), iar acum se lucrează la armarea și cofrarea plăcii de suprabetonare.
Obiectivul nostru este să deschidem această secțiune anul viitor. Asta înseamnă că, în 2026, vom putea circula pe 200 de km din cei 270 km ai Autostrăzii Transilvania! Investiția de 884 milioane lei (fără TVA) este asigurată prin Programul Transport (PT). Demonstrăm că se poate construi rapid și în România, cu constructori români”, a transmis Cristian Pistol.











