Cât de transparentă e Primăria Cluj-Napoca STUDIU

Cât de transparentă e Primăria Cluj-Napoca STUDIU
Președintele Consiliului Civic Local, Iosif Pop, a prezentat în prima ședință din această toamnă studiul "Transparența decizională a Primăriei Cluj-Napoca, urmare a monitorizării lunare a modului de aplicare a Legii 544/2001" (a liberului acces la informaţiile de interes public).

 

Studiul a fost întocmit pe baza unui chestionar alcătuit de Coaliția 52, aplicabil atât administrației locale cât și centrale. Iosif Pop a chestionat timp de mai multe luni câteva municipalități iar pe baza acestor chestionare a formulat 12 concluzii referitoare la transparența municipalității.

Prezentăm în cele ce urmează raportul citit de Iosif Pop în prima ședință a Consiliului Civic Local din această lună:

"Romania de azi este fragmentată într-o mulțime de entități și atitudini democratice. După 25 de ani de experiențe originale, cetățenii au din ce în ce mai puțina încredere în cei ajunși în zona politică și administrativă.

Întrebarea ce ar trebui să și-o clarifice românii este dacă au la îndemână instrumentele legale necesare să își nominalizeze aleșii iar apoi să îi responsabilizeze pentru a produce fapte și progres în societate?

Din fericire pentru Romania, avem la dispozitie pârghiile necesare să îi aducem la realitatea cotidiană. Cele două legi de funcționare a societatii civile, legea liberului acces la informatia publica(L.544/2001) și legea privind transparența decizională a autoritatilor publice (L.52/2003), ne dau dreptul de a controla și capacita aleșii în interesul comunității. Primul pas pe care îl putem face este să dedicăm o oră din viața cotidiană, prin care să ne informăm ce fac aleșii noștri și să le transmitem răspicat și argumentat ce dorim noi. Dacă ne-am decis în această privință,restul nu este decât un exercițiu de coalizare și perseverență, care își va arăta efectele benefice peste timp. Experiența de 11 ani a Consiliului Civic Local se poate constitui ca o dovadă că lucrurile evolueaza în direcția dorită de legiuitor.

Coalitia 52 a apărut tocmai ca o nevoie urgentă de susținere și încurajare a dialogului organizat între societatea civilă și autoritățile publice și de îmbunătățire a cadrului legal existent, fiind formată din cetățeni și organizatii legal constituite, care cunosc și exersează aplicarea L.52/2003, cu precădere prin proiectul strategic "Partener Activ și Implicat".

În prezent, din Coaliția 52 fac parte peste 400 de cetățeni și asociații iar proiectul aflat în desfășurare monitorizează timp de un an de zile, începand cu luna februarie 2015 până în luna ianuarie 2016, felul în care răspund instituțiile administrației locale și centrale la cerințele de aplicare a L.544/2001. Detali se pot obține accesând http://www.implicare-l52.ro.

Setul de întrebări, adresate în scris și expediate lunar direct persoanelor responsabile de relația cu cetățenii se referă la urmatoarele cerinte iar în ordinea răspunsurilor primite la întrebările adresate Primăriei Cluj-Napoca, voi reda rezultatele înregistrate în perioada lunilor februarie-august 2015, comparativ cu alte orașe exemplificate:


1.Câte proiecte de acte normative au fost adoptate de catre institutia dvs. în cursul lunii anterioare ?

Cluj-Napoca 232
Turda 130
Dej 2
Câmpia Turzii 3
Constanța 141
Mangalia 115


2.Dintre proiectele de acte normative adoptate în cursul lunii anterioare, câte au fost supuse consultării publice, în baza L.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică?

Cluj-Napoca 6
Turda 3
Dej 2
Câmpia Turzii 3
Constanța 10
Mangalia 115


3.Dintre proiectele de acte normative adoptate în cursul lunii anterioare, câte au fost modificate în urma procesului de consultare publică, derulat în baza L.52/2003 ?

Cluj-Napoca 1
Turda 0
Dej 0
Câmpia Turzii 0
Constanța 0
Mangalia 0


4. Câte opinii scrise au fost colectate, în cursul lunii anterioare, de la cetățeni și asociații legal constituite, cu privire la proiectele de acte normative aflate în consultare publică, în baza aceleiași legi ?

Cluj-Napoca 0
Turda 0
Dej 0
Câmpia Turzii 0
Constanța 0
Mangalia 0

5.Câte dezbateri publice din proprie initiativă au fost organizate de către institutia dvs. în cursul lunii anterioare în baza L.52/2003 ?

Cluj-Napoca 0
Turda 3
Dej 1
Câmpia Turzii 0
Constanța 0
Mangalia 0

6. Câte dezbateri publice la cererea organizațiilor societății civile au fost organizate de către instituția dvs. în cursul lunii anterioare, în baza L.52/2003 ?

Cluj-Napoca 2
Turda 0
Dej 0
Câmpia Turzii 0
Constanța 0
Mangalia 0

7. Câte justificări în scris de nepreluare a recomandărilor, formulate și înaintate în scris de către cetățeni și asociații legal constituite au fost transmise de către instituția dvs. în cursul lunii anterioare, în baza L.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică ?

Cluj-Napoca 0
Turda 0
Dej 0
Câmpia Turzii 0
Constanța 0
Mangalia 0

8.Numar de luni de raportare:

Cluj-Napoca 6
Turda 5
Dej 3
Câmpia Turzii 3
Constanța 5
Mangalia 6


Se cer câteva concluzii, în primul rând pentru Cluj-Napoca, unde rolul activ jucat de Consiliul Civic Local favorizează cunoașterea situației și din interior:

•Cu excepția lunii august a.c.(pentru care se poate încă formula reacția), răspunsurile au fost redactate în termenul legal și transmise în formatul electronic către solicitanți;

•Toate răspunsurile au fost semnate exclusiv de către șeful de birou mass-media, Iulia Perșa;

•S-a evitat răspunsul la fiecare întrebare în parte însă au fost făcute mențiuni globale la întrebările unde nu s-au consemnat evenimentele cerute;

•Deși au fost colectate multe opinii scrise, la consultările și la dezbaterile publice anunțate-atât pe site cât și prin registratură- acestea nu au fost raportate;

•Normal ca în situația în care nu s-au raportat opiniile cetățenilor și a ONG-urilor nu se impunea nici preluarea lor în actele normative elaborate și nici răspunsurile de motivare la petenți;

• Multe solicitări de dezbatere publică pe teme ori proiecte anunțate de către cetățeni și ONG-uri nu au făcut obiectul înregistrării, organizării și desfășurării lor.

•În ultima perioadă a avut loc înregistrarea dezbaterilor organizate de Primărie cu consemnarea lor în minute(nu întrutotul conform cu cele discutate);

•Organizarea dezbaterilor publice anunțate nu s-a bucurat de punerea în aplicare de proceduri standard, dinamice și eficiente, întrucât nu s-a apelat la specialiști cu experiență;

•Chiar dacă raportorul nu face consemnările adecvate realității, au fost foarte multe soluții preluate în deciziile adoptate, spre mulțumirea părților prezente la elaborarea lor;

•Municipiul Cluj-Napoca are privilegiul de a fi dobândit o experiență suplimentară în administrarea participativă, beneficiind de oameni cu anvergură profesională și disponibili pentru comunitate;

•Administrația locală și-a mărit an de an gradul de transparență decizională iar poziționarea municipiului și a locuitorilor lui în competitia democratică a avut de câștigat;

•Comparația cu celelalte administrații locale din țară se va realiza în prima parte a anului următor, după centralizarea și analizarea tuturor rezultatelor proiectului."

 

 

Comenteaza