Proiectul centurii metropolitane, pe muchie de cuţit. „Suntem la limita limitelor"

Proiectul centurii metropolitane, pe muchie de cuţit. „Suntem la limita limitelor
Emil Boc a enumerat etapele de realizare a centurii metropolitane şi se teme că proiectul nu se va încadra în actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene.

Primarul a explicat miercuri care este situaţia unui proiect extrem de important pentru Cluj: centura metropolitană. Centura apare în Master Planul General de Transport al României şi este eligibilă pentru finanţare europeană, dar guvernul - care este autoritatea de management - nu a făcut niciun pas pentru realizarea proiectului. Primăria a intrat în criză de timp şi a cerut să realizeze prin resurse proprii studiul de fezabilitate.

„Suntem la limită limitelor. S-au pierdut doi ani din actualul exerciţiu financiar al Uniunii Europene şi riscăm să nu terminăm proiectul la timp. Trebuie să facem caietul de sarcini pentru studiul de fezabilitate (am şi prevăzut bani la rectificarea bugetară pentru acesta), apoi vom scoate la licitaţie studiul de fezabilitate.

În paralel se va realiza planul urbanistic zonal. Realizarea studiului de fezabilitate va dura un an şi jumătate, poate doi, pentru că trebuie să stabilească proprietarul fiecărei parcele, traseul exact, în funcţie de studiile deodezice şi de configuraţia terenului, să facă o analiză de costuri.

Va urma licitaţia de proiectare şi de execuţie, care ar putea dura un an, având în vedere că pot apărea contestaţii şi procese. Şi mai rămân doi sau trei ani pentru execuţie. Teoretic banii pot fi cheltuiţi până în 2020, dar pe modelul exerciţiului financiar precedent, s-ar putea să fie prelungit doi sau trei ani", a spus Boc, la Realitatea FM.

Primarul a obţinut titlul de lider de proiect, după discuţii cu toate părţile implicate. „Am avut două săptămâni de discuţii intense. Am redactat un draft de protocol prin care primăria este mandatată de Ministerul Transporturilor să realizeze studiul de fezabilitate şi planul urbanistic zonal pentru centură.

Am discutat cu preşedintele Consiliului Judeţean, Alin Tişe, cu arhitectul-şef al judeţului, Claudiu Salanţă, cu primarii din Floreşti, Gilău şi Apahida, pentru ca noi să preluăm conducerea acestui proiect. Nu a contat partidul, domnii Horia Şulea, Dumitru Sfârlea şi Grigore Fati au fost solidari cu noi.

La Cluj avem deja un coridor pentru centură, dar va trebui să luăm parcelă cu parcelă situaţia juridică şi a terenurilor din comunele învecinate. Am avut deschidere la ministrul Fondurilor Europene, domnul Marius Nica, la ministrul Transporturilor, domnul Felix Stroe, am discutat şi cu secretari de stat de la Transporturi, şi sper să semnăm cât mai curând protocolul şi să îl ratificăm în Consiliul Local, apoi să stabilim etapele", a subliniat Boc.

Transregio Feleac, cum se numeşte centura metropolitană în MPGT, are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro.

Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe DN 1.

Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi travesarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.

Cea de-a doua parte este centura Clujului, care pleacă din zona de sud-vest a oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.

Sectoarele sunt Cluj SV - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bulevardul Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.

DECLARAŢIE

„Am ajuns la disperare, cu acest proiect. Le-am spus celor de la guvern „dacă nu puteți voi, daţi-ne nouă să îl facem". Poate în ceasul al 12-lea îl deblocăm. De centura aceasta depinde şi Spitalul Regional de Urgenţă, pentru că fără trasee alternative ambulanţele nu vor putea ajunge la spital. Trebuie să realizăm studii şi pentru conexiunile la centură: o bretea va pleca de pe strada Câmpului, una de pe Frunzişului, una din Sopor, aşa încât vom putea debloca şi proiectele imobiliare din aceste zone"
Emil Boc, primarul Clujului

Comenteaza