Mare parte din afacerile companiilor locale de tehnologia informaţiei (IT) sunt generate de clienţi din pieţele externe, dar costurile cu angajaţii nu mai reprezintă un avantaj al firmelor româneşti. Salariile de pe piaţa locală, deşi mai mici faţă de Europa de Vest sau SUA, nu pot concura zona asiatică.
Potrivit specialiştilor în resurse umane, IT-ul este unul dintre puţinele domenii în care numărul de poziţii disponibile a crescut după izbucnirea crizei economice şi unul în care, la Cluj, companiile se află în competiţie pentru cei mai buni specialişti. „Diferenţierea pe care se mizează nu mai poate fi preţul pe zi. Structura salarială din România nu poate concura cu cea din China, Filipine sau Bangladesh. Anii aceia au trecut; de acum competitivitatea business-urilor din România pe piaţa internaţională va depinde de măsura în care vom şti să fim inovativi", a subliniat Cornelius Brody, director general al iQuest, grup specializat în dezvoltarea de soluţii şi servicii software, cu 15 ani de activitate. „Tehnologia evoluează cu viteză, iar noi încercăm să urmăm trendurile noi ale pieţei: aplicaţii mobile, e-commerce, tehnologiile machine to machine. Lucrăm la proiecte de case inteligente în Germania, în care poţi să îţi închizi prin telefon aragazul uitat pornit, chiar dacă tu eşti în concediu în Bahamas", a exemplificat Brody.
„Business-ul de outsourcing este vehiculul care ne-a adus unde suntem, este cel care a făcut IT-ul clujean cunoscut în Europa de Vest şi în SUA. Promovăm în continuare această linie de activitate, dar trebuie să îi adăugăm componenta de inovaţie, să migrărm de la outsourcing la soluţii cu proprietate intelectuală. Suntem constrânşi să facem asta. Suntem într-un business liniar; avem nevoie de soluţii proprii ca să evoluăm în acest domeniu. Ne propunem să creăm proprietate intelectuală în zona IT, pe care să o reutilizăm, spre deosebire de outsourcing, unde proprietatea intelectuală este a clientului", a subliniat Alexandru Tulai, preşedintele clusterului Cluj IT şi Head of Business Consultancy la iQuest.
Grupul clujean a inaugurat în acest an două centre noi, la Craiova şi la Zürich. Compania a ajuns la 500 de specialişti în 10 centre din România (Cluj-Napoca, Braşov, Sibiu, Craiova şi Bucureşti), Germania (Frankfurt), Suedia (Göteborg), Elveţia (Zürich), Ungaria (Budapesta) şi, de anul trecut, în Silicon Valley (SUA). 95% dintre specialiştii companiei lucrează în centrele din România, dar 91% din business este realizat pe piaţa internaţională. „Pe lângă cele patru centre de dezvoltare software din România am înfiinţat şi şase birouri externe focusate pe relaţia cu clienţii. Acestea ne permit să fim mult mai aproape de clienţii din Germania, vestul şi nordul Europei şi SUA. De curând am deschis un sediu în Elveţia", a explicat Thomas Wittig, co-CEO al iQuest. Conducerea estimează pentru acest an afaceri de 25 de milioane de euro, faţă de 22 de milioane în 2012. Compania are clienţi ca Virgin Atlantic Airlines, Vodafone sau Ikea.
Redresare din mers
„În 2004 jumătate din firmă a rămas fără proiecte, fiindcă jumătate din angajaţi lucrau pentru o companie care a intrat în faliment. În 3-4 luni însă toată lumea avea din nou de lucru, pe alte proiecte", a amintit Tibor Molnar, unul dintre angajaţii iQuest prezent în firmă din primii ani de activitate.