Companiile din Cluj își externalizează până la o treime din buget

Companiile din Cluj își externalizează până la o treime din buget

20% dintre companiile din Cluj-Napoca generează 80% din piața de servicii de business, relevă prima radiografie a economiei din oraș.

Analiza realizată de agenția ENSO Business Services menționează că firmele din Cluj cheltuiesc, în medie, până la 15-30% din bugetele lor pentru outsourcing de servicii și lucrează cu peste 50 de furnizori anual de la care contractează până la 80 de tipuri diferite de servicii pentru operațiuni de zi cu zi. Datele sunt concluziile unui studiu dezvoltat de ENSO, platformă care își propune să fie un Amazon B2B al serviciilor ce conectează companiile cu furnizorii lor.

Studiul a fost realizat pe 1.200 de firme, dintre care 200 reprezintă cei mai mari achizitori ce generează 80% volumul de servicii business-to-business (B2B) din Cluj și 1.000 cei mari ofertanți de servicii, după afaceri și angajați. Cele 200 de companii au o cifra de afaceri anuală de 2,5 miliarde de euro, generează un profit cumulat de 214 milioane de euro, au peste 40.000 de angajați și ocupă 335.000 mp de spații de birouri.

Piața serviciilor din Cluj-Napoca

Spații birouri 335.000 mp
Angajați 40.000
Companii solicitante 200
Afaceri 2,4 miliarde euro
Profit net 214 milioane euro

Servicii din bugetul total: 15-30%
Categorii servicii: 80
Furnizori unici: 50


Sursa: ENSO

“Am dezvoltat acest studiu pentru că ne-am dorit o radiografie a pieței serviciilor de business din Cluj-Napoca, dar și pentru a veni în sprijinul companiilor care consumă aceste servicii și al furnizorilor care le oferă. Business-urile ce folosesc aceste servicii vor avea o perspectivă calitativă și cantitativă asupra ofertei locale, ca sprijin în definirea strategiei de management al furnizorilor proprii. Intenționăm ca până la sfârșitul acestui an să facem astfel de radiografii pentru încă trei orașe mari din România, inclusiv București”, a spus Andrei Pantelimon, CEO al ENSO Business Services.

Cele mai solicitate servicii sunt cele de administrare a afacerilor (contabilitate, juridic, taxe, marketing), HR (recrutare, training, beneficii), infrastructură – spații de birouri (închiriere, mentenanță, logistică) și IT (infrastructură, securitatea datelor). Până la declanșarea pandemiei, serviciile de organizare de evenimente și călătorii erau, de asemenea, foarte solicitate.

Cei mai mari achizitori din Cluj-Napoca sunt companiile din inginerie, IT și servicii. Firmele din domeniul ingineriei au împreună afaceri de 1,1 miliarde de milioane de euro, IT (935 de milioane), servicii (368 de milioane). Cel mai mare profit îl generează firmele din IT, de 105 milioane de euro, cât fac împreună cele din inginerie (74 milioane) și servicii (31 de milioane). Cu cât o companie este mai mare, cu atât va externaliza mai multe servicii, în timp ce business-urile mici externalizează atunci când construirea expertizelor interne este foarte costisitoare.

“Aceste industrii, inginerie și IT, care sunt cei mai mari achizitori se bazează pe o resursa umană înalt calificată, care produce o valoare adăugată crescută, așa că, în mod firesc, ce este în afara core business este externalizat. Cu toate acestea, când compania depășește un prag de 100.000 de angajați la nivel mondial, numărul de servicii externalizate scade, dar crește volumul”, a explicat Pantelimon.

Studiul ENSO arată nu doar strategiile de outsoucing de servicii, ci și modul în care funcționează economia Clujului, de la industriile mari angajatoare la companiile mici care furnizează servicii specifice.

Acesta a fost realizat folosind date statistice de la Ministerul Finanțelor Publice și Registrul Comerțului interpretate de specialiștii ENSO și are la baza și o serie de interviuri calitative cu cele mai importante companii din Cluj și furnizorii lor de servicii. ENSO Business Services este un strat-up antreprenorial lansat la sfârșitul anului trecut de șase antreprenori din Cluj.

Comenteaza