Ce fac companiile de servicii de business din Cluj în pandemie. Vertiv: “Revenim în birouri din aprilie”

Ce fac companiile de servicii de business din Cluj în pandemie. Vertiv: “Revenim în birouri din aprilie”
Angajații de la Cluj ai companiei americane vor practica telemunca și după pandemie | Foto: Vertiv

Impactul pandemiei asupra veniturilor companiilor care activează în acest sector la Cluj este limitat, conform unui studiu al Asociaţiei Business Service Leaders (ABSL) România. “Noi ne-am propus să revenim în sediul fizic din aprilie”, spune Alin Dincă, director de resurse umane la Vertiv Cluj, companie americană de infrastructură digitală critică şi soluţii de continuitate.

“Pentru acest an, impactul pandemiei a fost limitat în veniturile organizațiilor, asa cum reiese din studiul industriei pentru 2020, realizat de ABSL. A fost mai degrabă o reacție a burselor – care a dus la un blocaj temporar (perioada martie-aprilie), când toată lumea se aștepta să întâmple un nou 2008.

Dar nu a fost cazul, lucrurile au rămas pozitive în industria noastră. Restructurări nu au existat în Cluj, în domeniul nostru de activitate. Din fericire, sectorul de serviciilor pentru afaceri nu a fost impactat de această pandemie, spre deosebire de alte industrii, așa cum arată raportul. Organizațiile au regândit practicile de resurse umane, la fel am făcut și noi.

Acum trebuie sa transformăm “informalul” în formal, adică să ne asigurăm că angajații continuă să colaboreze, să empatizeze, deși nu se mai văd. Planificăm continuarea telemuncii și după pandemie, dar într-un sistem hibrid care să îmbine munca de acasă cu cea de la birou și care să încurajeze colaborarea și socializarea. Conform ABSL, 48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid.

Departamentele de resurse umane au fost cele mai afectate. În opinia mea, departamentul HR a trecut prin cea mai mare transformare – a trebuit sa ajute organizațiile să țină oamenii împreună. Planificăm să ne întoarcem la birou din aprilie 2021. Situația continuă să fie incertă (existența vaccinurilor, eficiența restricțiilor, disciplina tuturor), iar această perioada s-ar putea prelungi pe tot parcursul anului viitor", consideră Alin Dincă.

În Cluj nu s-a părăsit barca în criză

"La nivelul industriei din Cluj, rata medie a plecărilor din companii a scăzut. Oamenii apreciază mult măsurile pe care le-am luat, flexibilitatea de a lucra de acasă (inclusiv că i-am ajutat cu echipamentele de muncă, inclusiv cu mobilierul). Rămânem un centru puternic, ne uitam la oportunități de crestere și dezvoltare”, spune oficialul Vertiv.

Conform ABSL, 15.000 de angajați (6% dintre angajații din județ) lucrează la Cluj în industria de business services, pentru anul în curs estimându-se o creștere de 10%. Companiile din industria locală de business services apreciază faptul că la Cluj recrutează mai ușor specialiști în software development, ingineri, specialiști HR, comparativ cu București. Rata medie a plecărilor din companii este sub media industriei la nivel național. 

Presiunea pe costuri ne avantajează

“Zoom In, Zoom Out” a fost tema conferinței naționale organizată de ABSL în acest an. Specialiștii industriei sunt atenți la detaliile și schimbările frecvente provocate de pandemie, dar și la imaginea de ansamblu și perspectivele industriei. Evenimentul se desfășoară online în perioada 17-19 noiembrie, cu 700 de specialiști din industrie și 100 companii participante.

Cu această ocazie s-a lansat raportul anual al industriei de business services, raport ce prezintă o sinteză a sectorului și a tendințelor sale. Acest sector este poate cel mai bine pregătit pentru munca la distanță. Chiar termenul de outsourcing spune intrinsec acest lucru.

Pe termen mediu și lung, veniturile generate de sectorul de business services vor fi în creștere. Presiunea pe cheltuieli, la nivel global, determină companiile să regândească structura de costuri, optând pentru consolidarea unor servicii spre destinații atrăgătoare din punct de vedere economic și calitate a resurselor umane.

România stă bine din acest punct de vedere, de aceea situația generată de pandemie poate reprezenta un avantaj pentru această industrie. Conform estimărilor din studiul ABSL, veniturile generate de industria de business services în 2020 sunt de 4,5 miliarde de euro. Aceasta contribuie cu 2-2,5% la realizarea produsului intern brut, similar cu industrii precum comerțul cu ridicata, electricitate și gaze.

Impactul pandemiei asupra afacerilor industriei în 2020

•  69% dintre participanții la studiu au declarat că cifra lor de afaceri va fi similară cu cea din 2019.
•  17% dintre companiile respondente au estimat o scădere a cifrei de afaceri cuprinsă între 5% și 30%.
•  14% dintre companii așteaptă o creștere a cifrei de afaceri, cu procente cuprinse între 5 și 50%

Sursa: ABSL

Printre efectele pandemiei asupra business-ului, companiile enumeră scăderea cererii externe (39%), impactul pandemiei asupra operațiunilor clienților (33%), căutarea unor arii noi de business (33%), creșterea cererii externe (30%), planuri globale de restructurare (27%), achiziții (3%). 

Telemunca a devenit principala opțiune a companiilor în această perioadă, dar a arătat și limitările legate de socializare, interacțiune și colaborare. Astfel, 82% dintre companiile chestionate au declarat că își vor păstra spațiile de birouri.

„Actualul context este favorabil României și industriei serviciilor de afaceri. La nivel global, companiile își regândesc structura de costuri și își refac strategiile de externalizare a serviciilor, România fiind în topul opțiunilor de relocare. Pe termen mediu, industria din România poate înregistra creșteri anuale între 5 - 10%. În plan economic, criza declanșată de Covid-19 reprezintă cea mai mare provocare din ultimii 20 de ani. Majoritatea companiilor speră ca economia și business-ul să își revină în 2021. 19% dintre companiile chestionate cred că industria își va reveni în Q1 din 2021, 19% în Q2, 5% dintre companiile chestionate - în Q3 și 5% -  în Q4. 37% dintre companiile chestionate nu pot estima când își va reveni industria sau economia”, susține Ciprian Dan, președintele ABSL.

Majoritatea firmelor vor lucra în sistem hibrid

"54% dintre companiile care activează în industrie au deja un plan de recuperare / continuare a afacerii, în timp ce 46% nu îl au. În privința sprijinului acordat de către autorități, 20% au aplicat pentru șomaj tehnic, 11% au primit ajutor de la stat, 11% - scutiri de taxe, 6% - amânarea plății impozitelor și 6% au accesat granturi UE/ fonduri europene. 38% dintre companii nu au beneficiat de niciun sprijin din partea statului.

Experiența ultimilor luni a demonstrat că telemunca în proporție de 100%, precum și munca de la birou, au numeroase inconveniente și nu mai corespund realității de acum. Din cauza măsurilor de siguranță a angajaților, companiile nu pot avea echipe mari care lucrează de la birou, de aceea s-au orientat către un sistem de muncă hibrid.

48% dintre companiile respondente vor lua în calcul în 2021 un sistem de muncă hibrid, 13% dintre companii vor continua în sistemul de telemuncă, în timp ce 39% dintre companii consideră că pe termen mediu telemunca nu este o alternativă viabilă", menționează studiul.

„Pe termen scurt, companiile din industrie vor continua să migreze accelerat către conceptul de „Flex Office” și vor îmbina munca de la distanță cu cea de la birou pentru o eficientizare a costurilor legate de spațiile de birouri,  dar și atragerea unei forțe de muncă diversificate, dintr-un areal geografic mai larg. Timpul petrecut în trafic va putea fi folosit într-un mod productiv, iar forța de muncă ce nu putea fi angajată până acum din cauza distanței față de birou va deveni disponibilă. Toate acestea vor contribui la creșterea eficienței și menținerea atractivității României ca destinație predilectă pentru outsourcing”, spune Cătălin Iorgulescu, reprezentant al Consiliului Director ABSL.

Pe termen mediu și lung, 58% dintre companii apreciază că numărul angajaților din industrie va crește, 22% - consideră că numărul de angajați va fi în scădere, în timp ce 20% dintre companii consideră că numărul angajaților va rămâne constant.

Pe fondul pandemiei, a reevaluării costurilor și al automatizării, companiile chestionate consideră că numărul de angajați este posibil să scadă cu până la 4,5% până la finalul lunii iunie 2021. Numărul estimat de angajați în industrie la acest moment este de 131.000.

„Înainte de pandemie, cea mai mare provocare pentru firmele din industrie era legată de forța de muncă bine pregătită. Toate discuțiile legate de dezvoltarea industriei aveau ca punct central recrutarea și reținerea talentelor. Rata medie a plecărilor din companie a fost de 22% pentru perioada 2017 - 2019. Pentru perioada ianuarie – iulie 2020, rata medie a plecărilor din companii a fost de doar 12%”, menționează Ciprian Dan.

Clujul, printre centrele de bază din România

Majoritatea angajaților cu contract pe termen lung furnizează servicii pentru clienți (29%), IT și dezvoltare de software (28%), servicii financiare contabile (19%), HR (10%), managementul lanțului de aprovizionare (6%), servicii bancare și de asigurări (1%).

Cele mai importante orașe pentru industria de business services sunt București, Timișoara, Cluj, Iași, Brașov, Sibiu. Studiul este publicat de ABSL în colaborare cu KPMG și a fost realizat în perioada iulie – octombrie 2020. Eșantionul este de 59 de companii care activează la nivel național.

ABSL România este cea mai importantă organizație ce reprezintă sectorul de business services, adunând  companii din piață care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center, Business Process Outsourcing, Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development.

Comenteaza