Firmele de outsourcing vor să se extindă din Cluj și Timișoara în orașe mai mici

Firmele de outsourcing vor să se extindă din Cluj și Timișoara în orașe mai mici

Asociația Business Service Leaders (ABSL) România vrea să își extindă lista de la orașe precum Cluj-Napoca, Timișoara, Sibiu, Iași și Brașov la localități mai mici, cu condiția să poată crea un pachet atractiv pentru investitori.

În perioada următoare angajații companiilor din industrie vor continua să lucreze de acasă, în timp ce spațiul de birouri se va reorganiza în conformitate cu normele distanțării sociale, devenind mai flexibil și respectându-se în același timp toate măsurile sanitare impuse de autorități, conform ABSL. În România, industria serviciilor de afaceri va înregistra o creștere accelerată pe termen mediu și lung.

„Pentru acest an, estimăm în România o creștere între 0 și 5% a sectorului de business services, într-un scenariu optimist. Majoritatea serviciilor vor stagna în jurul nivelului actual pe termen scurt (servicii financiar-contabile, resurse umane, servicii de back-office). Pe termen scurt este posibil ca serviciile de customer service pentru turism și transport să înregistreze chiar o creștere abruptă a cererii (prin anularea rezervărilor), urmând ca pe termen mediu acestea sa cunoască o posibilă scădere semnificativă.

Această scădere poate fi compensată de creșterea serviciilor de customer service și logistică dedicate comerțului electronic de exemplu. Serviciile informatice pot înregistra o creștere, automatizarea și dezvoltarea soluțiilor de inteligență artificială precum și a soluțiilor de integrare fiind accelerate de contextul crizei actuale.

Pentru anumite servicii din domeniul HR poate urma o perioadă mai dificilă, dat fiind faptul că training-ul și instalarea noilor angajați se fac mai greu în mediul online si vor avea probabil o cerere redusă. Companiile ar putea alege să reducă bugetele în teritoriile de origine și să furnizeze anumite activități din locații alternative, costurile /angajat în România rămânând atractive, comparativ cu Europa de Vest și America.

“Este foarte posibil ca sectorul nostru sa nu fie foarte afectat de criza actuală, existând însă și scenarii mult mai pesimiste”, spune Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte al ABSL.

În contextul actual, numărul de angajați în industrie poate crește în acest an cu până la 5%, cele mai mari provocări ale acestei perioade fiind legate de managementul la distanță și alocarea rapidă a activităților zilnice. Companiile se orientează din ce în ce mai mult către servicii cu valoare adăugată mare, mai ales pe fondul automatizării industriei.

Rolul Europei Centrale și de Est în sectorul serviciilor pentru afaceri este în creștere într-o lume postpandemică. Sectorul serviciilor pentru afaceri continuă să se dezvolte prin intermediul companiilor prezente pe piață și a proiectelor noi.

Cel mai recent studiu al industriei în EMEA arată că în acest an industria va înregistra o creștere ușoară de 1 - 5%, urmând  ca pe termen mediu să înregistreze creșteri de până la 10 sau chiar 15%, situație valabilă și pentru industria românească de business services.

Din punctul de vedere al veniturilor generate de acest sector, piața din România este pe locul doi în Europa. Conform estimărilor, industria serviciilor de business services a generat anul trecut venituri în creștere, de 4,5 miliarde de euro, ajungând astfel la 2% din produsul intern brut al României.

Sectorul cuprinde 280 de companii și 131.000 de angajați, adică 2,4% din totalul angajaților din economia românească. 79% dintre clienții acestor companii provin din Europa și 14% din  SUA. 

În România salariul anual brut în euro pentru un junior în finanțe sau contabilitate începe de la 7700 euro pe an, în client service pentru un junior  - de la 6.800 euro/an, pentru un junior în IT - de la 10.800 euro/an. Salariile brute variază în funcție de experiența acumulată și aptitudini și pot ajunge până la un nivel superior ce variază între 13.000 și 66.000 euro/an.

„Comparativ cu Polonia și alte state din zonă, România are avantaje legate de forța de muncă. Avem avantajul competitiv de cost, angajații vorbesc limbi latine, dar și germana, piața nu este încă la fel de saturată ca în Polonia. Acestea sunt motivele pentru care investitorii din industrie se uita la piața din România. Unul dintre pricipalele obiective ABSL este promovarea orașelor din nivelul 2 sau 3.

Multe companii membre ale asociației au sedii deschise în Timișoara, Sibiu, Cluj, Brașov și Iași. Ne-am dori să putem extinde această listă în cât mai multe orașe, dar avem nevoie și de implicarea autorităților locale pentru a crea un pachet care să atragă  potențialii investitori”, spune Dragoș Ștefan, președinte al ABSL.

Raportul EMEA analizează 18 țări din punct de vedere al potențialului de dezvoltare și este organizat de ABSL Polonia în colaborare cu asociațiile locale ABSL, printre care si România.

ABSL este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa cele mai importante companii din piață care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center, Business Process Outsourcing, Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development. Din ABSL fac parte companiile clujene Accenture Services, Bosch Service Solutions, Genpact, Office Depot Service Center, Vertiv.

Comenteaza