Investitorii din sectorul auto îşi turează motoarele la Cluj

Investitorii din sectorul auto îşi turează motoarele la Cluj
Clujul se află pe harta marilor jucători mondiali din industria auto, aceasta fiind în prezent unul dintre cele trei motoare economice ale României, alături de tehnologia informaţiei şi de comerţ.

Industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei românești, angajând 150.000 de persoane și contribuind la 47% din exporturile ţării în 2016, conform unui studiu realizat de compania de consultanţă financiară Euler Hermes. Anul trecut a înregistrat o rată de creștere impresionantă, +9% față de 2015, iar media globală a avansat cu 1,6%. În acest ritm se poate vorbi despre o creștere de 6-7% pe an până în 2020.
 
Printre investiţiile programate în ţara noastră se numără un nou centru de dezvoltare de software Porsche la Cluj, un centru de cercetare Continental în Braşov, dar şi extinderi ale capacităţilor de producţie ale companiilor Ford, Bosch, Pirelli, Elektrobit, Faurecia, Autoliv în localităţi precum Lugoj, Sfântu Gheorghe, Reşiţa sau Oneşti.  
 
Până acum sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault era pe locul 11 la nivel european, cu 360.000 de unități produse în 2016, însă în prezent cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto.

Piața furnizorilor include atât fabrici de producție proprii, cum ar fi Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare. Finanțarea bancară este furnizată de obicei la nivel de grup în condiții favorabile în comparație cu cele locale.
 
2016 a fost unul din cei mai buni ani din ultimul deceniu, înregistrând o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17%, la 510.000 de unități, dintre care automobile noi reprezintă 22% (115.000 de unități). Piața leasingului financiar a crescut cu 25% în 2016, până la 2 miliarde de euro, dintre care 77% automobile şi vehicule utilitare uşoare. 
 
Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice (2%) şi de sectorul public (1%). Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule (13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu aşteptări de creştere similare pentru 2017. Afacerile totale ale sectorului auto în 2016 au depășit 20 de miliarde de euro, determinate de exporturi, deoarece piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand. 
 
Principalele companii auto care activează în România sunt Dacia (afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde), grupul Volskwagen - doar în calitate de comerciant și distribuitor (0,4 miliarde). Piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și altele cu prezență globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford).

Principalii producători de componente și consumabile sunt Continental (cinci diviziuni), cu afaceri de 2,3 miliarde de euro, Autoliv (sisteme de securitate) - 0,7 miliarde, Takata (volane) - 0,5 miliarde, Michelin (anvelope) - 0,5 miliarde, Delphi - 0,4 miliarde. 
 
Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial, iar reţeaua proprie de informaţii urmăreşte schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rândul companiilor. Aceasta are sediul principal în Paris, fiind prezentă în 50 de ţări, cu 5.800 de angajaţi, şi este o filială a grupului Allianz. Compania a înregistrat afaceri de 2,6 miliarde de euro în 2016 şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 883 de miliarde.
 
Piaţa auto din România
 
Puncte forte
- Potenţial de creştere a volumelor, generată de cererea externă
- Evoluţia tehnologică ar putea creşte abilitatea de ajustare a costurilor şi recuperare a profitabilităţii
 
Puncte slabe
- Ciclicitatea sectorului
- Transparenţa limitată pe evoluţia financiară a subsidiarelor care fac parte din grupuri internaţionale
 
Oportunităţi
- Creşterea puterii de cumpărare a consumatorilor care alimentează vânzările interne de autovehicule
capacitățile locale în IT ajută la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor
- Subvenţiile fiscale ar putea să rămână o pârghie în atragerea de noi investitori
 
Amenințări
- Infrastructura defectuoasă reprezintă o ameninţare serioasă pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, esenţiali pentru menținerea şi atragerea de noi investiţii
- Oferta de personal calificat rămâne limitată, în condițiile în care cererea înregistrează creşteri constante
- Potenţiale şocuri datorate costurilor de mediu (vezi VW), costurilor tehnice (Takata/Toyota) sau fluctuaţiilor costurilor cu materiile prime

Sursa: Euler Hermes

 

Tinerii pasionaţi, recrutaţi de Porsche

Concernul german și-a deschis la Cluj un centru informatic axat pe transformarea digitală a automobilului în care va angaja câteva sute de specialiști pe partea de comunicare între om și autovehicul, dar și între mașini. „Ne interesează tinerii care au cunoștințe solide de inginerie auto, experiență internațională, dar în primul rând să fie pasionați de automobile, inovativi”, a precizat Michael Merklinger, șef al departamentului marketing din Porsche Engineering Group.

Comenteaza