Ioan Bene: „Am negociat direct cu Ţiriac”

Ioan Bene: „Am negociat direct cu Ţiriac”
Constructor-vedetă al anilor de criză, a marcat achiziţii, controlează firme cu importante contracte din bani publici, numele lui fiind asociat adesea cu cel al lui Ioan Rus.

Cu Napocamin vehicul de achiziţii, Bene s-a implicat într-o serie de tranzacţii în ultimii doi ani: în 2011 a preluat controlul Napoca Construcţii, anul trecut a achiziţionat jumătate dintr-o altă societate cu lucrări din bani publici, Construdava, iar recent a semnat contractul pentru celebrul imobil monument istoric în care au funcţionat hotelurile New York şi Continental.

De la Construcţii Napoca la Continental s-au mai întâmplat nişte lucruri. Cum arată acum grupul?
Avem Unirea, o societate pe profit, cu valori imobiliare mari. Firma nu are nicio datorie, întregul grup nu are niciun credit, firmele nu au leasinguri. Lucrăm din bani proprii. Mai avem clădiri în Cluj, avem şi investiţii proprii, dezvoltăm proiectul cu Armata (proiectul locuinţelor pentru militari, construit de Taurus Development, n. red.). Sunt acţionarul majoritar al Taurus, e un proiect unde sunt implicat de doi ani. Avem în lucru şi proiectul imobiliar al Napocamin, de pe Tăietura Turcului, cu termen de finalizare anul viitor.

A mai intrat ceva nou în grup? Aţi trecut de graniţa Clujului?
Noi suntem activi de 12 ani în Bucureşti, avem staţii de betoane, lucrăm pe Craiova, cu Napocamin şi cu Panpetrol.

Ben&Ben mai există? Avea în 2012 pierderi de 2,3 milioane de lei.
E în faliment, dar acesta a fost cauzat de stat. Noi aveam de recuperat nişte creanţe, pe nişte primării, pentru lucrări finalizate, de 4 milioane de euro, sume care nu s-au mai încasat. Sumele pe care le aveam de plătit către furnizori au fost plătite, au rămas cele către stat. Avem 18 firme în grup, care acţionează pe diverse paliere.

Care generează cele mai mari afaceri?
Ar fi 4-5 societăţi, depinde de criteriul de referinţă. Dacă e să ne uităm care e cea mai bogată, aceasta ar fi Unirea, cu cele mai mari active. Are 40.000 mp de hale, 12.000 mp de birouri, 10 ha de baze sportive. TCM, Avicola au şi acestea active imobiliare. Napocamin are valori prin cariere, exploatări, pe Craiova, Bucureşti; e valoroasă prin ceea ce deţine ca resursă. Important e că am reuşit să integrăm activitatea într-un grup, să închidem oarecum cercul vicios. Dacă reuşim să asigurăm şi partea de combustibil, să ne producem combustibil, chiar închidem cercul. Am montat o staţie de biodiesel la baza Unirea. Suntem încă în faza de autorizări, dar, dacă reuşim să le obţinem, vom avea un carburant foarte ieftin, aspect esenţial având în vedere consumul mare pe care îl avem.

Revenind la achiziţii: Construdava?
Am preluat pachetul de 50%, acum un an, prin Napocamin. Acum am cerut o majorare de capital, fiindcă societatea e vulnerabilă în ceea ce priveşte cash flow-ul. Avem nevoie de o infuzie de 1 milion de euro. Firma are lucrări pe care nu le poate finaliza, cum ar fi contractul de la Universitatea de Ştiinţe Agricole, de la Inspectoratul Şcolar, avem un contract luat recent pentru un parking (al primăriei de pe str. Negoiu, n. red.), lucrăm cu firma în Belgia. Momentan, ne susţinem din activitatea Napoca Construcţii şi Napocamin, dar nu e corect ca acestea să susţină atât de mult o altă societate. Ea trebuie să se susţină singură.

Dacă această firmă nu produce suficient, care a fost scopul achiziţiei?
E acolo o echipă tânără, această firmă poate ajunge una dinamică.
Napoca Construcţii se raportează la lucrări de altă anvergură, ne referim la proiecte cum ar fi pista aeroportului, lucrări de infrastructură. Aveam nevoie de această divizie pentru un alt segment de piaţă: construcţii civile, blocuri mai mici.

Vă interesează Romstrade?
Din datele pe care le-am văzut, nu prea are şanse să se salveze. Au fost, într-adevăr, unele discuţii pe un subiect anume: Otopeni, unde Romstrade avea o lucrare pe care nu a putut să o ducă la capăt şi unde noi puteam intra pe o variantă de subantrepriză, cu altă societate din Bucureşti. Suntem doar la nivel de calcule.

Cifrele de afaceri publice arată cu plus, dar piaţa construcţiilor este dificilă, puternic afectată de criza economică, imobiliară. De unde vin banii?
Dăm un telefon, ne vin din Asia (râde). Vorbind serios acum, avem un grup cu activitate integrată, avem patru staţii de asfalt, opt de beton, balastiere, cariere, putem face acorduri fine, avem maşini, utilaje, suntem fără credie. Ne gestionăm mai bine problemele. Am înţeles că e primordial să ai acces la resurse. Nu e uşor, sunt totuşi 1.580 de oameni, pe 4-5 firme de construcţii.

Napoca, Construdava au contracte importante pe lucrări publice. Cât de profitabile sunt? Cât din afaceri vine de aici?
Mai e un aspect important de subliniat aici. La aeroport noi finanţăm proiectul pe trei ani, avem şi finanţări pe şase ani. Adică abia în şase ani trebuie să încasezi.

Aceste proiecte sunt interesante, altfel nu ar fi bătaie pe aceste lucrări.
Trebuie să ai încrederea băncilor. Dacă dvs aţi fi mers la o bancă, dacă o firmă „no name" în construcţii ar fi mers acolo, nu ar fi venit nimeni să spună „Vă dau 5 milioane pentru lucrări". Aceste lucrări sunt interesante dacă reuşeşti să vii cu nişte costuri bune. Noi am venit cu preţuri mici, chiar în condiţii în care producătorii din piaţa construcţiilor au crescut preţurile. Avem utilajele de care e nevoie. Avem apartamente construite, vindem, vin bani automat în societate. Avem o activitate integrată.

Sunt salvatoare proiectele publice în actuala piaţă?
Noi dominăm pe piaţa privată, avem peste 60% aici. Dacă luăm în considerare că am terminat lucrările pentru aeroport, practic am mai rămas doar cu groapa de gunoi.

Care e relaţia dvs cu Ioan Rus?
A fost unul dintre partenerii cei mai mari la Mercedes. Noi am cumpărat la un moment dat camioane de la ei, atunci când au avut preţuri bune; când nu - am luat de la Iveco. Ar trebui să fiu mai prieten cu Iveco, deci. E o relaţie de respect.

E singura relaţie de parteneriat pe care o aveţi?
Exact, nu avem alte relaţii.

Şi achiziţia Napoca?
Să vă spun cum a început acest subiect. Napoca ne datora nişte bani, iar noi am cumpărat camioane. Napoca datora mulţi bani, iar Ţiriac era acţionar majoritar la Napoca Construcţii. Aşa am ajuns la Mercedes, ca să se închidă o datorie pe care o aveau ei la Ben&Ben la acea vreme. Au spus că ne pot da camioane, aşa am luat primele camioane, în leasing, ca să se închidă nişte datorii. Asta se întâmpla prin 2003-2004. Pe dl Rus îl ştiu după 2004.

Cu cine aţi negociat achiziţia Napoca?
Cu Ion Ţiriac, direct. Erau supăraţi că Napoca nu era ce şi-au dorit, că nu a atins performanţele dorite. Eu cred că nu l-au sprijinit suficient pe Ştefan Dimitriu, preşedintele companiei.

Acum există proiecte comune, afaceri comune cu Ioan Rus?
Nu, nu avem.

Lucraţi la Florisal? la Meridian? (proiecte unde e implicată familia Rus)
Nu. Se pare că nu am avut cel mai bun preţ la Florisal. E un domeniu unde urmăreşti să obţii profit. La Meridian nu am pus nici măcar o cărămidă.

Holding eterogen

Grupul de firme controlat de Bene nu e ferit nici de controverse, nici de extreme: are în portofoliu o societate intrată în faliment, dar şi companii cu plusuri spectaculoase în afaceri pe o piaţă a construcţiilor puternic zdruncinată de criza economică, deţine societăţi care au investiţii proprii, dar şi lucrări pentru administraţia locală (parkinguri), cea judeţeană (noua pistă a aeroportului, centrul regional de deşeuri) sau Ministerul Apărării (locuinţe).

 

Comenteaza